نحوه تست سیستم اعلام حریق

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

نحوه تست سیستم اعلام حریق

توضیحات مقاله

تست سیستم اعلام حریق در یک ساختمان، آغاز یک حادثه را اعلام کرده و ما را از وقوع آن باخبر می سازد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی خود این سیستم می تواند به صورت اتوماتیک تجهیزاتی چون بارنده های خودکار اسپینکلرها را فعال کند. این سیستم می تواند شروع به اطفا حریق کند و در کنار آن به ایستگاه آتش نشانی معرفی شده، حریق را اطلاع دهد.

سیستم اعلام اولین دریافت کننده هشدار حریق است و وجود و اطمینان از صحت آن اهمیت دارد. در ادامه به معرفی طریقه ی استاندارد تست سلامت این دستگاه ها خواهیم پرداخت. معتبرترین و رایج ترین استاندارد های سیستم های اعلام حریق ، BS و NFPA می باشند که در خصوص نصب، راه اندازی و نگهداری سیستم های مذکور به طور مفصل توضیحاتی را ارائه می نمایند.

اعلام حریق

به طور کلی سیستم های کشف و اعلام حریق یا به اختصار سیستم اعلام حریق، به مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که وظیفه آشکارسازی حریق و محل یا زون حریق را در اماکن مختلف بر عهده دارد.

این سیستم، زمانی که آتش (حریق)، دود، حرارت و … بوجود می آید شروع به کار می کند و آژیر یا چراغ چشمک زن خطر را به کار می اندازد. بدین ترتیب به ساکنین محل هشدار می دهد تا بر این اساس مقدمات عملیات اطفاء و در شرایط بحرانی تخلیه افراد و ساکنین انجام پذیرد و همزمان با آن سناریوهای کنترلی نیز انجام شود.

سیستم اعلام حریق

ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﺷﺎﻣﻞ آﺷﮑﺎرﺳﺎزﻫﺎ, ﻫﺸﺪارﻫﺎ, درﮔﺎه ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ, ﻣﺮاﮐﺰ ﮐﻨﺘﺮل و ﺗﮑﺮار ﮐﻨﻨﺪه و ﺳﺎﯾﺮ ﺗﺠﻬﯿﺰاﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺟﻬﺖ آﺷﮑﺎرﺳﺎزی و ﻫﺸﺪار ﺣﺮﯾﻖ و اﺟﺮای ﺳﻨﺎرﯾﻮی ﻋﻠﺖ و ﻣﻌﻠﻮل ﮐﺎرﺑﺮد دارﻧﺪ ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻋﻼم ﺣﺮﯾﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.

به طور کلی سیستم های اعلام حریق به ۲ نوع  سیستم اعلام حریق متعارف و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر تقسیم می شود.

اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق متعارف یکی از قدیمی ترین انواع سیســتم های اعلام حریق اســت که علی رغم تغییرات کیفی اندکی که داسته است، ولی همچنان مورد اســتفاده قرار می‌گیرد.

در این سیستم چندین دتکتور و شستی که فقط یک منطقه از ساختمان را پوشش می‌دهند ، در قالب یک مدار به هم پیوســته، به کنترل پنل متصل می‌شوند. بنابراین هر مدار نماینده ی یک منطقه می‌باشد. نحوه ی هم بندی تجهیزات کشف و تشخیص نسبت به کنترل پنل به صورت شاخه ای و یا به عبارت دیگر شعاعی است.

هر کنترل پنل متعارف می‌تواند ۲،۴،۶،۸،۱۰،۱۲ و یا مدارهای بیشتری را تحت پشتیبانی خود قرار دهد. بر طبق اســتاندارد، در این سیســتم دتکتورها یــا در حالت عادی هستند و یا آلارم (Fire Alarm) ، این سیستم به وسیله ی دو رشته سیم به دتکتورها و شستی وصل می‌گردد که هر دو نیز از نوع مرسوم (Conventional) هستند. مطابــق همین مــوارد برای آژیر، زنــگ و یا چــراغ دوره گرد نیز سیم کشی می‌شود.

اعلام حریق آدرس پذیر

ﺗﺠﻬﯿﺰات ﺗﺸﺨﯿﺺ و اﻋﻼم ﺣﺮﯾﻖ دارای آدرس ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻋﻼم وﺿﻌﯿﺖ ﯾﺎ اﺟﺮای ﻓﺮاﻣﯿﻦ ﻣﺮﮐﺰ ﮐﻨﺘﺮل است.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر از مجموعه ای از دتکتورهای آتش و دستگاه هایی ساخته شده است که به یک صفحه کنترل مرکزی متصل می‌شوند. با استفاده از سیستم های آدرس پذیر، هر دستگاه دارای یک آدرس یا مکان است، که این امکان را می‌دهد تا آشکارساز دقیق مکان حریق ایجاد شده را به سرعت شناسایی کند. به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر سیستم اعلام حریق هوشمند نیز گفته می‌شود.

در سیســتم اعلام حریق آدرس پذیر تمام المان های به کار گرفته شــده از قبیل دتکتور ها، شســتی ها، زنگ ها ، ماژول هــای ورودی و خروجی توســط یک کد و آدرس منحصر به فرد بــوده و کنترل پنلی ، اتــاق یــا محل مورد نظر را بــا همان کد آدرس ، شناســایی و شــرایط آن را همــراه با اطلاعــات توصیفی بــر روی صفحه نمایشگر جهت اســتفاده و هدایت سریع مسئولان ایمنی و یا ساکنان به نمایش می‌گذارد.

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باید آدرس دهی به ترتیب نام پنل ، شماره لوپ ، شماره قطعه و نام محل نصب المان که به صورت حروفی تعریف شده نمایش داده شــود، مثال: حریق کنترل پنل ۱- لــوپ ۲- دیوایس ۸۴- دود در طبقه اول – واحد۲۶ – پذیرایی از ویژگی هــای خاص آن نیز اســتفاده از قطعه محافظی به نام ایزولاتور است که از اتصال کوتاه یا قطعی مدار جلوگیری می‌نماید. حداکثر تعداد المان هــا بین هر ایزولاتور می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ قطعه باشــد.

در صورت بروز هرگونه قطعی یــا اتصالی در مدار یا خرابی قطعات ایزولاتور، پس از دریافت دستور از کنترل پنل ، فعال شده و مســیر عادی جریــان را از دو طرف به ســمت قطعات هدایت می‌کند. این روش باعث افزایش ســطح ایمنی سیســتم و قطعات شده و همیشه بقیه سیستم در حال کار خواهد بود.

در این سیستم، نقطه ای که آتش سوزی ازآنجا شروع گردیده بسیار ســریع شناسایی شــده و نوع آن نیز مشــخص می‌شود، درنتیجــه، اقدامات لازم با ســرعت کافی انجام خواهد شــد. با توجه به مطالب فوق ، سیســتم اعلام حریق آدرس پذیر قابلیت های عملکرد بیشــتری دارند. در این سیســتم تمامی المان هــا روی یک یا چند حلقه (لوپ)، بســته به تعداد المان ها و متراژ قرار خواهند گرفت. تمام المان های قابل قبول در یک حلقه در دســتگاه های مختلــف متفاوت اســت. ولی به طور متوســط ظرفیت هر حلقه حدود ۱۵۰ المان است.

مزایای این سیســتم عبارت اند از: راهبری آســان سیســتم، دریافــت آدرس محــل به صورت دقیــق در کســری از ثانیه، عیب یابــی فوق العاده آســان، هزینه نگهداری کم، سیم کشــی کمتر در مقایســه با نوع متعارف، امکان تفکیک عملکرد شستی از دتکتور در زمــان حریق، دارای خروجی دیتــا، امکان ایجاد شبکه با ســایر تجهیزات اعلام حریق ، نصب کلیه قطعات روی دو رشــته ســیم زون، محافظت کامل در برابر هــر نوع قطعی، اتصالی و غیره.

معایــب این سیســتم عبارت اند از: نیاز بــه کامپیوتر و نرم افزار مربوط به سیســتم برای آدرس دهی راه اندازی، قیمت بالا (هزینه کمتر سیم کشــی و اجرت نصب و نگهــداری در درازمدت هزینه بالای خرید را جبران می‌کند).

راهنمای تست سیستم اعلام حریق مطابق استاندارد

  • نصب و راه اندازی سیستم های اعلام حریق بر اساس استاندارد بایستی توسط نفرات ذی صلاح اجرا شود.
  • این افراد دارای تخصص و تجربه کافی در این خصوص باشند.
  • فرآیند نصب به صورت اصولی و مطابق با استاندارد و بر اساس جداول مندرج انجام شود.

استاندارد ۷۲ NFPA در تست سیستم اعلام حریق

بر اساس بند ۱۴.۴.۱.۱ استاندارد ۷۲ NFPA:

  • کلیه تجهیزاتی که در یک سیستم اعلام حریق برای اولین بار نصب می گردند باید ۱۰۰ درصد تست شوند.
  • ست رندومی برای تحویل وجود نداشته و بایستی کلیه قطعات مورد تست قرار گیرند.
  • همچنین جداولی وجود دارد که بر اساس نوع تجهیز مدت زمان بین هر تست را تشریح می نماید.

بسیاری از پیمانکاران به علت زمان بر بودن و زحمت انجام این کار، اطلاعاتی در مورد حق و حقوق کارفرما به ایشان ارائه نمی دهند تا هر چه زودتر تحویل پروژه را انجام داده و صورت وضعیت های مالی خود را به جریان بیاندازند، این امر باعث عدم کشف نواقص پروژه شده و در واقع فرصت را برای به وجود آمدن حوادث فراهم می آورد.

حریق ممکن است در هر گوش های از یک ساختمان شکل گرفته و پیشرفت نماید، عدم کشف به موقع حریق باعث هدر رفت زمان برای افراد حاضر در منطقه و اطفاء آن می گردد. زمانی که حریق گسترش یابد به حدی خواهد رسید که دیگر قابل کنترل نبوده و خسارات غیر قابل جبرانی را به وجود می آورد و همه این ها ناشی از عدم توجه به تست یک قطعه الکترونیکی کوچک می باشد.

تست اولیه در زمان تحویل پروژه

  • در اولین گام کلیه کارفرمایان و دست اندرکاران پروژه های اعلام حریق باید به این نکات توجه کافی داشته باشند:
  • برای تست اولیه در زمان تحویل پروژه، کلیه تجهیزات سیستم اعلام حریق باید بررسی و تست شوند.
  • باید از صحت عملکرد تمامی آن ها اطمینان حاصل شود.
  • ممکن است انجام این چنین تستی در برخی از پروژه ها چند روز یا چند هفته هم ادامه یابد.
  • کارفرمایان باید از پیمانکاران بخواهند هزینه انجام این تست نیز در پیشنهادات مالی در نظر گرفته شود.
  • در این صورت در زمان تحویل توسط پیمانکار عذری برای انجام ندادن تست کامل وجود ندارد.

این اطمینان را به شما می دهیم که حتی اگر بزرگترین و معتبرترین شرکت های اعلام حریق دنیا هم اجرای پروژه شما را به دست گیرند، بازهم در زمان تست، به مشکلات و موارد زیادی بر خواهید خورد که می تواند تاثیر بسیار منفی بر عملکرد سیستم اعلام حریق نصب شده داشته باشد.

تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق

ویدیو های مرتبط با اعلام حریق

ویدئوهای مرتبط با اعلام حریق در صفحات ذیل درج شده است:

تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ما و آگاهی از محصولات آتش نشانی ، پروژه آتش نشانی ، دانلود آتش نشانی ، اخبار آتش نشانی و مقالات آتش نشانی مرتبط با حوزه ایمنی و آتش نشانی ، سایت شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان را به دوستان خود معرفی فرمائید. همچنین جهت ارتباط با کارشناسان این شرکت از صفحه تماس با ما استفاده فرمائید.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق | تست سیستم اعلام حریق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up