راه های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

یخ زدگی اسپرینکلر

توضیحات مقاله

یخ زدگی سیستم اطفا حریق و یخ زدگی اسپرینکلر چگونه اتفاق می افتد؟

چه راه هایی برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم اسپرینکلر وجود دارد؟

یکی از روشهای مؤثر کنترل و اطفا حریق سریع ، استفاده از سیستم اسپرینکلر می‌باشد. دامنه کاربرد این سیستم‌ها بسیار گسترده است. بطوریکه سالانه در سراسر جهان بیش از ۴۰ میلیون سیستم اسپرینکلر نصب می‌گردد.

بیش از ۹۹ درصد آتش‌سوزی ها به تنهائی توسط طراحی یک سیستم اسپرینکلر استاندارد قابل کنترل می‌باشند.

جالب است بدانید که بر اساس آمارهای منتشر شده ۳۷ درصد از آتش‌سوز یها با فعال شدن تنها یک اسپرینکلر و ۶۰ درصد با فعا ل شده کمتر از چهار اسپرینکلر مهار شده‌اند، که این آمار نشان دهنده نقش بسیار مؤثر این سیستم ساده می‌باشد.

سیستم‌های اسپرینکلر برحسب نوع، کاربرد، شرایط جغرافیائی، ارز ش کالاها و تجهیزات، هزینه و دیگر الزامات، طراحی‌های متنوعی دارد.

اسپرینکلر

در یک سیستم استاندارد اسپرینکلــر ، هر نوع اسپرینکلر به طور مستقل هنگامی فعال می‌شود که درجه حرارت از پیش تعیین شده به دست آید؛ بنابراین، اسپرینکلر ها در نزدیکی آتش کار می‌کنند و به طور معمول همان نقطه ای که دچار آتش سوزی شده است را خاموش می‌کند که این امر باعث می‌شود فشار آب بیش از نقطه منشاء آتش سوزی نباشد و آسیب‌های آب به ساختمان را کاهش می‌دهد.

سیستم اسپرینکلر

این سیستم‌ها به طور کلی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • (Wet Pipe) سیستم تر
  • (Dry Pipe) سیستم خشک
  1. هرکدام از این سیستم‌ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند.
  2. احتمال یخ زدگی سیستم اطفا و اسپرینکلر در سیستم تر وجود دارد.
  3. به دلیل هزینه‌های پایین تامین و نگهداری سیستم تر، دامنه کاربرد این سیستم در صنایع، مراکز عمومی گسترش یافته است.
  4. از طرفی میزان خوردگی خطوط لوله در سیستم تر پائین‌تر از سیستم خشک می‌باشد.
  5. نرخ خوردگی پس از اکسید شدن لایه نازکی از جداره داخلی لوله توسط اکسیژن محلول در آب، متوقف می‌شود.
  6. در صورتی که نرخ خوردگی در سیستم خشک، به دلیل کمپرس شدن متناوب هوا به داخل سیستم به منظور ثابت نگاه داشتن فشار شبکه، به دلیل وجود نشتی در اتصالات و وجود اکسیژن متوقف نمی‌شود.

معنی اسپرینکلر

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اسپرینکلر چیست؟ معنی اسپرینکلر اینگونه است که این وسیله یک آبپاش متصل به سیستم لوله کشی آب شهری در ساختمان‌ها می‌باشد؛ هر آبپاش به وسیله یک حباب شیشه ای حساس به گرما یا یک اتصال فلزی دو طرفه همراه با آلیاژ قابل اشتعال بسته می‌شود و جریان آب را کنترل می‌کند.

این حباب شیشه ای یا لنز فشار نگهدارنده جریان آب پشت لوله است که به عنوان یک پلاگین عمل می‌کند که از جریان آب جلوگیری می‌کند تا زمانی که دمای محیط اطراف پاشش آب به دمای طراحی شده حباب برسد سپس حباب شکسته شده و آب داخل لوله جاری می شود.معمولا از اسپرینکلر های با دمای فعال شدن ۶۸ درجه در ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شود.

انواع اسپرینکلر

انواع اسـپرینکلر آتش نشانی با کاربردهای گوناگون موجود است و انتخاب اسپرینکلر یکی از مهمترین بخش های طراحی است. اســپرینکلرها از نظر جهت نصب، درجه حرارت باز شدن و سرعت عملکرد، مساحت پوشش و سایز قطرات تولید شده به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می‌شوند.

همان طور که می‌دانید اسپرینکلرها به چهار بخش عمده ی اسپرینکلر بالازن Upright Sprinkler ” ، اسپرینکلر پایین زن Pendent Sprinkler ” و ” اسپرینکلر بغل زن Sidewell Sprinkler و مخفی قابل تقسیم هستند

که باز هرکدام از آن ها به دماهای ۷۹ ،۶۸ ،۵۷ ۱۴۱ ،۹۳ و بیشــتر قابل دسته بندی هستند و به دو نوع پاسخ استاندارد و پاسخ سریع تقسیم بندی می‌شوند. همچنین کیفیت قطعات حائز اهمیتی چون دفلکتور در این محصول بالاســت و از ضخامت خوبی برخوردار است.

اسپرینکلر واکنش استاندارد

اسپرینکلر واکنش استاندارد نسبت به نوع اسپرینکلر واکنش سریع، به دلیل بیشتر بودن قطر حباب شیشه‌ ای درون اسپرینکلر، زمان بیشتری برای فعال شدن صرف می‌کنند. در زمان آتش سوزی تمامی اسپرینکلر ها همزمان فعال نمی‌شوند. بلکه فقط آن‌هایی که به مرکز آتش نزدیکتر هستند سریعتر فعال می‌شوند.

در اسپرینکلر واکنش استاندارد، به دلیل دیرتر فعال شدن اسپرینکلر، حریق بیشتر شده و در نتیجه اسپرینکلر های بیشتری در محل شروع به کار می‌کنند. نتیجه این عمل، مصرف آب بیشتر نسبت به نوع واکنش سریع می‌باشد.

زمانی که توانایی کنترل آتش سخت می‌شود، نوع استاندارد اسپرینکلرها می‌تواند جلوی پخش شدن آتش را بگیرد. همین عمر باعث کم شدن خسارت، و خریدن زمان برای رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه می‌شود.

اسپرینکلر واکنش سریع

نوعی اﺳﭙﺮﯾﻨﮑﻠﺮ اﺳﭙﺮیﮐﻨﻨﺪه ﮐﻪ دارای ﺣﺒﺎب ﺷﯿﺸﻪای ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻋﮑﺲاﻟﻌﻤﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺳﭙﺮﯾﻨﮑﻠﺮﻫﺎی ﭘﺎﺳﺦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺮخ اﯾﻦ ﭘﺎﺳﺦ زﻣﺎﻧﯽ ۵۰ (ﻣﺘﺮ – ﺛﺎﻧﯿﻪ) ۱/۲ و ﯾﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻮده و ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺳﭙﺮﯾﻨﮑﻠﺮ ﭘﺎﺳﺦﺳﺮﯾﻊ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺻﺪ ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻣﯽﺷﻮد.

اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﻧﻮع اﺳﭙﺮﯾﻨﮑﻠﺮ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻪ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﻃﺮاﺣﯽ و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن آﺑﺪﻫﯽ ﭘﻤﭗ و ﺣﺠﻢ ﻣﺨﺰن ذﺧﯿﺮه ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

اسپرینکلر واکنش سریع در مواقعی که خطر حادثه کمتر است یعنی الویت با خروج مردم از منطقه آتش سوزی می‌باشد، کاربرد دارند. در هنگام وقوع آتش‌سوزی، مهمترین مساله در ساختمان‌های پر جمعیت، خروج مردم به منطقه‌ای امن است. این نوع از اسپرینکلرها زودتر فعال می‌شوند از این رو قیمت اسپرینکلر واکنش سریع بالاتر از نوع استاندارد آن ها است.

فعال شدن زود هنگام اسپرینکلر باعث می‌شود تا قبل از پخش شدن آتش، سیستم اطفا حریق شروع به خاموش کردن و جلوگیری از پخش شدن حریق کند.

که همین امر باعث مصرف کمتر آب می‌شود. این ویژگی می‌تواند جلوی افزایش دما و خشکی بیشتر توسط آتش را بگیرد. این نوع از عملکرد سریع به مردم این فرصت را می‌دهد که زودتر ساختمان را ترک کنند.

یخ زدگی اسپرینکلر

– در این سیستم آب آتش نشانی همواره داخل لوله‌ها وجود دارد و به محض فعال شدن سیستم، عملیات اطفاء آغازمی‌گردد.

– یکی از معایب سیستم تر، احتمال یخ زدگی لوله‌های انتقال در معرض درجه حرارت پائین محیط می‌باشد.

– یخ زدگی لوله‌های انتقال با راهکاری کم هزینه، قابل رفع است.

– مطابق با استاندارد NFPA در مناطقی که احتمال یخ زدگی سیستم اطفا وجود دارد، بایستی از سیستم ضد یخ زدگی Anti freezing System استفاده نمود.

محلول های ضد یخ سیستم آتش نشانی

– محلول ضدیخ می‌تواند گلیسیرین Glycerine یا پروپیلن گلایکول Propylene Glycol باشد.

– با توجه به اینکه این دو ماده خاصیت اشتعال پذیری دارند، بایستی با آب طی یک ترکیب با درصد دقیق مخلوط شده و جهت جلوگیری از یخ زدگی سیستم اطفا حریق و پروپیلن گلایکول در محلول ۳۸ درصد مقرر گردیده است.

– هرگونه افزایش غلظت نسبت به مقادیر بیان شده در حضور منبع حرارتی، منجر به مشتعل شدن محلول ضدیخ شده و گسترش حریق را در پی دارد.

میزان حرارت لازم جهت مشتعل شدن محلول ضدیخ در غلظتهای بیش از حد مجاز به قرار جدول روبرو می‌باشد:

راهکار جلوگیری از یخ زدگی سیستم اسپرینکلر

جهت سهولت در درک بهتر مطلب بایستی خاطرنشان کرد که هر یک مگاوات انرژی، معادل انرژی حرارتی حاصل از سوختن ۲۸. ۵cc بنزین در هر ثانیه می‌باشد. لازم بذکر است بمنظور جلوگیری از یخ زدگی یخ زدگی سیستم اطفا قسمت نهائی از سیستم اسپرینکلر که در معرض درجه حرارت پائین تراز نقطه انجماد آب هستند.

راهکارهای دیگری از قبیل Electrical heat tracing وجود دارد که هزینه استفاده آن، بمراتب بیشتر از استفاده از ضدیخ است.

در مواجهه با یخ زدن اسپرینکلر ها و مشکلاتی از این قبیل در پروژه هایتان می‌توانید برای دریافت مشاور آتش نشانی به شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان مراجعه کرده و با بستن قرارداد مشاوره آتش نشانی و قرارداد تعمیر و نگهداری آتش نشانی

و آگاهی از شرایط

تعمیرات و نگهداری اطفا حریق

از بازدید های سالانه این شرکت از تجهیزات آتش نشانی شما و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

درباره ما

شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان (آتا) (مسئولیت محدود) در سال ۱۳۹۴ با همکاری گروهی از کارشناسان و متخصصین در زمینه‌های سازه، معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تأسیس گردید. این شرکت افتخار دارد که در گذشته، طرح‌‌‌‌ها و پروژه‌های متعددی را در اقصی نقاط کشور انجام داده است. مشاوره آتش نشانی ، طراحی، نظارت و اجرای سیستم اعلام حریق و اطفا حریق ، تاسیسات حرارتی و برودتی از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت بوده است.

یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر

مهمترین مشتریان ما

مهمترین مشتریان ما که در پروژه‌های آن‌ها به توفیق خدمت نائل آمدیم به شرح ذیل می‌باشند:

یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر | یخ زدگی اسپرینکلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up