ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق

توضیحات مقاله

حفظ و پایداری دیوارها، ستون ها، سطوح و سقف‌ها و سایر قسمت‌های یک ساختمان در شرایط آتش‌سوزی یکی ازمهم ترین موارد ایمنی سازه‌های مورد اطمینان و محفوظ می‌باشد که تهدیدی برای ساکنین و یا ساختمان های اطراف نبوده و محل امن، آسایش و مورد اعتماد است.

ضمن اینکه این مسئله بسیار حائز اهمیت است که یک وحدت و یکپارچگی برای ارزیابی ایمن‌سازی سازه‌های یکسان و موارد مشابه ایجاد گردیده و معیاری برای یکسان‌سازی میزان ایمنی سازه‌ها وجود داشته باشد. بدین منظور، خواص مقاومت مواد و کاربردشان در سازه‌های مختلف در مقابل حریق، بر اساس طیفی از استانداردها، در موارد و کاربردهای گسترده و تحت شرایط متفاوت، ارزیابی می‌شود. تمام آنچه باید در مورد پوشش ضد حریق بدانید در این مقاله ارائه شده است.

پوشش های مقاوم در برابر حریق

برای تدوین این استانداردها، آتش با شدت و حدود کنترل شده‌ای را در دوره‌های زمانی معینی در معرض مواد ضد حریق قرار می دهند. کارائی مواد و اجزاء آنها، بر اساس مدت زمان مقاومت در برابر آتش و رفتارشان قبل از اولین نقطه بحرانی، مورد مشاهده و ارزیابی قرارمی گیرد.

نتایج گزارش شده در هر نوع از آتش، مورد قضاوت قرار گرفته و اعلام می‌شوند. روش ها به عنوان آزمایش استاندارد حریق نامیده می‌شوند و کارائی‌ها بر اساس مدت زمانهائی (۲، ۴،… ساعت) که در معرض آتش قرار گرفته و ایستادگی نمایند، ارزیابی می‌شوند. ایمنی ساختمان ها در برابر آتش، دو هدف ایمنی جانی و ایمنی مالی را در بردارد.

به طور ساده در مورد اهداف ایمنی می‌توان گفت ایمنی جانی با محافظت افراد در برابر دود و ایمنی مالی به وسیله کنترل گرمای ناشی از آتش‌سوزی به دست می‌آید. در مجموع، طراحان برای اهداف ایمنی در برابر آتش می‌توانند از ۵ روش اصلی استفاده نمایند. این ۵ روش از ارکان اصلی ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق می باشد.

طراحی پوشش های مقاوم در برابر حریق

الف) پیشگیری

ب) شبکه‌های هشدار حریق

پ) طراحی مناسب مسیرهای خروج

ت) فضابندی مناسب ساختمان و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی

ث) پیش‌بینی وسایل مناسب دستی و خودکار فرونشانی آتش‌سوزی و شناسائی خطرات

شامل ارزیابی سازه و ساختمان، طبقه‌بندی فعالیتهای کاری و غیره

  • اهمیت و ضرورت پژوهش در مورد پوشش های مقاوم در برابر حریق

یکی از ارکان اصلی ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق اهمیت و ضرورت پژوهش می باشد که در مقررات ایمنی ساختمان ها در برابر آتش همیشه یک گرو ه‌بندی از نظر کاربری ساختمان نیز وجود دارد و سطح الزامات مربوط درهر گروه از ساختمان ها بسته به اهمیت آنها متفاوت است.

پس از مشخص شدن سطح انتظارات ایمنی در برابر آتش برای یک ساختمان، طراح باید از مصالحی استفاده کند که در برابر آتش از خواص و رفتار مناسبی برخوردار باشند. در آتش‌سوزی ها مهمترین هدف مقاومت در برابر آتش و محافظت سازه و استراکچر ساختمان می‌باشد؛ بنابراین، ارائه طبقه‌بندی (یاطبقه‌بندی‌هائی) از رفتار و مشخصات مواد و مصالح در برابر آتش برای طراحان و مهندسان ساختمان ضروری است.

تقسیم‌بندی نوع حریق بر اساس منبع سوخت حریق می‌باشد. تفاوت اصلی در درجه حرارت ایجاد شده در محیط نبوده بلکه در مدت زمان رسیدن درجه حرارت محیط به درجه حرارت بحرانی می‌باشد. در این پژوهش روشهای آزمون و طبقه‌بندی مصالح و عناصر ساختمانی از نظر رفتار در برابر آتش که موردنیاز طراحان و مهندسان می‌باشدو همچنین ارزیابی پوششهای مقاوم در برابر حریق توضیح داده می‌شود.

  • روش تحقیق در مورد پوشش های مقاوم در برابر حریق

پس از انجام مطالعات اولیه به نظر می‌رسد چنین فضائی در ایمنی و آتش نشانی بسیار مهم ارزیابی می‌شود و تحقیق و گردآوری اطلاعات بر اساس تعاریف چهارچوب کلی طرح شکل می‌گیرد.

از آنجا که اصول و مبانی طراحی از طرز تفکر پایداری نشات می‌گیرد، در نتیجه سعی شده در ابتدا با بیان تعاریف کلان به زیرشاخه‌های جزئی تر دست یابیم. روش تحقیق از طریق بررسی کتب و مجلات فارسی و لاتین، بانک‌های اطلاعاتی (سایتهای اینترنتی) کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد.

  • پیشینه تحقیق و نمونه پژوهش در مورد پوشش های مقاوم در برابر حریق

به عنوان نمونه موردی در جهان، می‌توان استانداردهای متعدد در این زمینه و آزمایشگاه‌های مختلف در خصوص مصالح ساختمانی و مقاوم نمودن آن‌ها در مقابل حرارت و آتش‌سوزی را نام برد. برای ارزیابی پوششهای مقاوم در برابر حریق از آزمون های آتش استفاده می‌شود.

ضمن اینکه در مقررات ساختمانی و سایر مدارک مصوب نیز برای طبقه‌بندی، محدودسازی کاربرد یا ارزیابی عملکرد مصالح و فرآورده های ساختمانی به آزمون های استاندارد آتش ارجاع داده می‌شود. بسیاری از کشورها در این زمینه استانداردهای مخصوص خود را دارند. در عین حال، رویکرد اکثر کشورها به سمت پذیرش استانداردهای واحد اروپایی (EN ) یا بین المللی (ISO) و تدوین استانداردهای ملی مطابق با آن‌ها می‌باشد.

  • گسترش آتش‌سوزی در ساختمان

برای درک بهتر ارتباط بین آزمون های آتش و پدیده واقعی آتش‌سوزی، لازم است تا رفتار آتش در یک فضای بسته و نحوۀ گسترش آتش‌سوزی در ساختمان شناخته شود. پس از شروع آتش‌سوزی در یک فضای بسته، به شرطی که مواد سوختنی و اکسیژن به مقدار کافی موجود باشد، مراحل زیر طی می‌شود:

مرحله رشد

– ابتدا یک ماده بر اثر حادثه‌ای افروخته شده و شعله‌های کوچکی از آتش ایجاد می‌نماید.

– این شعله‌های موضعی به تدریج رشد کرده، با بازتابش حرارت موجب سوختن بیشتر ماده مشتعل شوند.

– با بزرگتر شدن شعله‌ها دمای سایر مواد قابل اشتعال در نزدیکی شعله‌ها افزایش یافته و به دمای شعله وری می‌رسد.

– به علاوه شعله‌ها می‌ توانند بر روی نازک کاری های قابل اشتعال پیشروی نمایند.

– به این ترتیب مواد بیشتری دچار آتش‌سوزی شده و باعث رشد آن می‌شوند.

– در این مرحله گازهای قابل اشتعال تا حدود زیادی فضای داخل اتاق را اشغال می‌نمایند.

اشتعال حالت پایدار

– با رسیدن شعله‌های آتش به سقف، گسترش قارچی شکل آتش در زیر سقف آغاز می‌شود.

– در این زمان، حرارت از طریق سقف به تمام فضای بسته تابش نموده، باعث افزایش بیشتر دمای آن‌ها می‌شود.

– متعاقباً گاز های قابل اشتعال همانند مونواکسید کربن به دمای شعله وری می رسند.

– این گاز های قابل اشتعال کل فضای بسته در زمان بسیار کوتاهی دچار آتش‌سوزی می‌گردد.

– این لحظه بحرانی، نقطه گُرگرفتگی یا فلش اور نامیده می‌شود.

– پس از، آتش‌سوزی به شدت نسبتاً ثابتی خواهد رسید.

– این کاهش بستگی به عواملی از قبیل ابعاد و شکل هندسی اتاق، دسترسی به مواد سوختنی و میزان تهویه دارد.

– این مرحله به نام مرحله سوختن حالت پایدار یا اشتعال حالت پایدار نامیده می‌شود.

فروکشی

پس از اینکه بیشتر مواد سوختنی مشتعل شده و مقدار آن‌ها رو به تقلیل رفت، ابعاد حریق شروع به کاهش نموده، در نهایت فروکش خواهد کرد. در شکل شماره۱، مراحل مذکور نمایش داده شده است. منحنی شکل (۱) اصطلاحاً منحنی رشد حریق نامیده می‌شود.

  • واکنش مواد در برابر آتش

به وسیله این آزمون ها میزان مشارکت کمی فراورده در گسترش آتش ارزیابی می‌شود. از آزمون های مهم واکنش در برابر آتش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قابلیت افروزش
  2. قابلیت سوختن
  3. پیشروی شعله بر روی فرآورده (نازک کاری)
  4. مقدار و شدت رهایش گرما
  5. مقدار دود و گازهای سمی‌
  • اقسام حریق

در ادامه به معرفی و بررسی انواع آتش می پردازیم.

آتش سلولزی

تقسیم‌بندی نوع حریق بر اساس منبع سوخت حریق می‌باشد. تفاوت اصلی در درجه حرارت ایجاد شده در محیط نبوده بلکه در مدت زمان رسیدن درجه حرارت محیط به درجه حرارت می‌باشد. حریق سلولزی در ساختمانهائی همانند دفتر کار، بیمارستان ها، هتل ها، مراکز خرید، مدارس و… بوجود می‌آید؛

درحالیکه حریق های هیدروکربنی به واسطه مواد شیمیائی و سوخت‌هائی مانند گاز یاسوخت های مایع در انبارهای مواد شیمیائی، مراکز صنعتی و تأسیسات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ایجاد می شوند، همچنین زیرشاخه سومی از حریق هیدروکربنی وجود دارند که حریق در یک تونل می باشند. حریق سلولزی از سوختن انواع مواد سلولزی و سوخت‌های جامد آلی که پایه سلولزی دارند به وجودمی‌آیند.

این نوع حریق در مقایسه با حریق هیدروکربنی آرام تر به نقطه توسعه می‌رسد، اما زمان فروکش نمودن این نوع حریق نسبت به حریق هیدروکربنی نیاز به زمان بیشتری دارد. معمولاً در آتش‌سوزی سلولزی تغییرات دما به ۳ بخش رشد، توسعه حریق و دوره فروکش تقسیم می‌شود. در زمان شروع آتش‌سوزی حرارت از مرکز آتش شروع و باعث اشتعال مواد دیگر می‌شود پس از یک ساعت دمای حریق به ۹۲۰ درجه سانتی گراد می‌رسد که شیب ملایمی به سمت بالا دارد تا به ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد برسد.

در صورت عدم وجود مواد بیشتر و افزایش گستره حریق، دما از این پس سقوط کرده و دوباره به ۹۲۰ درجه سانتی گراد افت می‌نماید. شایان ذکر است که امکان دارد. ویژگی اصلی این حریق رسیدن دما در مدت ۱۰ دقیقه به ۷۰۰ درجه سانتی گراد می‌باشد که با افزایش زمان به آهستگی در طی ۱۲۰ دقیقه قابلیت افزایش تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد را دارد.

آتش هیدروکربنی

این حریق ناشی از سوخت های هیدروکربنی و ترکیبات شیمیائی می‌باشدکه عمدتاً در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی رخ می‌دهد. ویژگی اصلی آن رسیدن دما در مدت کمتر از ۸ دقیقه به ۹۰۰ درجه سانتی گراد است که در طی ۲۰ دقیقه به بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد رسیده و سپس ثابت مانده اند.

در این دما مقاومت فولاد به شدت کاهش پیدا کرده و موجب تخریب سازه می‌شود. همچنین در مورد مخازن نگهداری ترکیبات هیدروکربنی در اثر جذب گرما در هنگام حریق فشار داخلی مخزن به سرعت افزایش می‌یابد که اگر این فشار بیش از مقاومت مکانیکی مخزن شود می‌تواند باعث انفجار گردد. نمودار ۳ منحنی استاندارد آتش سلولزی و هیدروکربنی رفتار سازه فلزی حفاظت نشده در برابر حریق را نشان می دهد.

هنگامی که یک سازه فولادی در مقابل آتش قرار می‌گیرد به تدریج قابلیت تحمل بار خود را از دست می‌دهد به نحوی که در دمای ۴۲۷ درجه سانتی گراد مقاومت تحمل بار فولاد ۵۰ درصد و در ۵۵۰ درجه سانتیگراد ۶۰ درصد کاهش می‌یابد. مطابق استاندارد های اروپائی بایستی در طراحی مخازن و تأسیسات پالایشگاه ها دمای بحرانی ۴۲۷ درجه سانتی گراد و برای قسمت‌هائی نظیر پایه‌های نگهداری لوله‌ها دمای بحرانی ۵۵۰ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شود زیرا افزایش دمای یک مخزن بسیار خطرنا ک تر از افزایش دمای پایه لوله‌ها است لذا مخزن باید در دمای پائین ترحفظ شود.

  • رفتار سازه بتنی حفاظت نشده در برابر حریق

بتن به عنوان یک مصالح ساختمانی پرمصرف، مقاوم و پایدار در شرایط جوی مختلف استفاده می‌گردد ولی کاهش مقاومت مکانیکی بتن در اثر افزایش دما از معضلات رفتار بتن هنگام آتش‌سوزی می‌باشد. مقاومت مکانیکی بتن در مقابل افزایش دما پس از دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به شدت کاهش می‌یابد

و با افزایش دما تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد این مقاومت به ۵۰ درصد مقدار اولیه کاهش می‌یابد همچنین بر اثر تبخیر آب تبلور موجود و در اثر ایجاد ترک و خردشدگی، دما به داخل بتن منتقل شده و باعث افزایش دما در فولاد های داخلی می‌گردد و بتن متلاشی خواهد شد و بدین ترتیب سازه بتنی تخریب می‌گردد.

  • رفتار سازه فلزی حفاظت نشده در برابر حریق

هنگامی که یک سازه فولادی در مقابل آتش قرار می‌گیرد به تدریج قابلیت تحمل بار خود را از دست می‌دهد به نحوی که در دمای ۴۲۷ درجه سانتی گراد مقاومت تحمل بار فولاد ۵۰ درصد و در ۵۵۰ درجه سانتی گراد ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

مطابق استانداردهای اروپائی بایستی در طراحی مخازن و تأسیسات پالایشگا ه ها دمای بحرانی ۴۲۷ درجه سانتی گراد و برای قسمت‌هائی نظیر پایه‌های نگهداری لوله‌ها دمای بحرانی ۵۵۰ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شود زیرا افزایش دمای یک مخزن بسیار خطرناک تر از افزایش دمای پایه لوله‌ها است لذا مخزن باید در دمای پائین ترحفظ شود.

  • مقاومت در برابر آتش

یکی از ارکان ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق توانایی یک فرآورده یا عنصر ساختمانی برای ادامه عملکرد خود و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی از فضای محل وقوع به فضاهای مجاور، با آزمون های مقاومت در برابر آتش ارزیابی می‌شود. بنابراین، آزمون مقاومت در برابر آتش به مرحله گسترش یافته حریق مربوط است واژ ه مقاومت در برابر آتش لزوماً ارتباط مستقیم با قابلیت اشتعال مواد ندارد، به عنوان مثال مقاومت یک سازه چوبی می‌تواند بالاتر از مقاومت سازه فولادی باشد.

برای انجام آزمون مقاومت در برابر آتش اصولا از سه نوع کوره مختلف استفاده می‌شود:

– ۱ کوره افقی با ابعاد دهانه (۴) m (3) m برا ی اجزا ی افقی (کف، سقف، تیر و… )

– ۲ کوره عمود ی با ابعاد تقریباً ۳m3 m برا ی اجزا ی قائمی) دیوار، تیغه، درها و… )

– ۳ کوره ستونی به ارتفا ع تقریباً ۳m برا ی آزمایش ستون استاندارد ۸۲۹۹۰

  • دسته‌بندی تصرف ها بر اساس بار محتویات قابل احتراق

یکی دیگر از عوامل ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق دسته بندی تصرف ها می باشد که برای بکار بستن برخی مقررات این دستورالعمل، که به منظور حفاظت بناهای دارای بار حریق مشابه تنظیم شده است، تمام تصرف ها بر اساس میانگین وزن محتویات قابل احتراق در مترمربع زیربنای ساختمان، در چهار گروه به شرح ذیل دست دسته‌بندی می‌شوند که این چهار گروه از عوامل مهم در ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق محسوب می شود.

  • چهار عامل مهم در ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق

۱- گروه تصرف های کم خطر

بناهایی که به دلیل نوع تصرف، بار محتویات قابل احتراق در آن‌ها تا ۵۰ کیلوگرم در مترمربع زیربنا باشد، تصرف کم خطر شناخته می‌شوند. شامل بناهایی با تصرف مسکونی، آموزشی /فرهنگی، درمانی /مراقبتی، تجمعی، اداری/ حرفه‌ای و آن دسته بناهای با تصرف صنعتی و انباری که بار محتویات قابل احتراق در آن‌ها از ۵۰ کیلوگرم در مترمربع کمتر است.

۲- گروه تصرف های میان خطر

بناهایی که به دلیل نوع تصرف، بار محتویات قابل احتراق در آن‌ها تا ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در مترمربع زیربنا باشد، تصرف میان خطر شناخته می‌شوند. شامل بناهای با تصرف تجاری و آن دسته بناهای با تصرف صنعتی و انباری که دارای چنین باری هستند.

۳- گروه تصرف های پرخطر

بناهایی که به دلیل نوع تصرف، بار محتویات قابل احتراق در آن‌ها تا ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در مترمربع زیربنا باشد، تصرف پرخطر شناخته می‌شوند. شامل آن دسته بناهای با تصرف صنعتی و انباری که دارای چنین باری هستند.

۴- گروه تصرف های بسیار پرخطر

بناهایی که به دلیل نوع تصرف، دارای مواد و مصالح بسیار آتش زا، سمی، سوزا، خورنده و انفجاری باشند و بناهایی که به دلیل نوع تصرف، بار محتویات قابل احتراق در آن‌ها ۱۵۰ کیلوگرم در مترمربع زیربنا و بیشتر باشد، تصرف بسیار پرخطر شناخته می‌شوند. شامل تمام بناهای با تصرف مخاطره آمیز و آن دسته بناهای با تصرف صنعتی و انباری که دارای چنین باری هستند.

  • سیستم‌های فعال در ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق

این سیستم‌ها که از عوامل مهم ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق محسوب مس شوند که به هنگام آتش‌سوزی، حرارت، دود و یا نور ناشی از حریق فعال می‌شوند؛ مانند سیستم‌های اعلام حریق یا سیستم‌های خودکار اطفای حریق این سیستم‌ها بدون شک بسیار موثر می‌باشند اما به تنهائی برای مقابله با حریق کافی نیستند.

  • سیستم‌های غیر فعال در ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق

در این سیستم‌ها با اعمال پوشش ضد حریق بر روی سازه، از متلاشی شدن آن در اثر افزایش دما ممانعت بعمل می‌آید تا مدت زمان کافی برای رهائی از حریق و همچنین ارائه خدمات آتش نشانی فراهم شود. سیستم غیر فعال برای محافظت از سازه‌های فلزی و بتونی طراحی و اعمال می‌شود با اعمال این سیستم دمای سازه در مدت زمان معین به دمائی که باعث خم شدن و ریزش فولاد یا باعث متلاشی شدن ساختار بتن می‌شود، نخواهد رسید.

این پوشش‌ها تا زمانی که در برابر حرارت، حریق و شعله مستقیم آتش نباشند غیر فعال هستند. به هنگام وقوع حریق، سیستم‌های فعال و غیر فعال مکمل یکدیگر می‌باشند. به صورت کلی سه عامل زیر باید در مورد هر نوع ضد حریق موردبررسی قرار گیرد:

الف – احتراق پذیری

ب – مقدار گسترش حریق در سطح

ج – مشارکت در انتشار حریق

انواع پوشش های مقاوم در برابر حریق

در مجموع می‌توان از سه نوع اصلی مواد مقاوم حریق نام برد.

  • مواد عایق
  • مواد جاذب انرژی
  • پوشش‌های منبسط شونده پف کننده

پوشش های مقاوم در برابر حریق در تأسیسات، صنایع و ساختمانها به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • پوشش‌های بر پایه رزین‌های آلی متورم شونده Intumescent coating
  • پوشش‌های بر پایه مواد نسوز معدنی – cementitius coating vermiculite

مواد عایق و جاذب انرژی

بسیاری از مواد رایج در حقیقت به نوعی با مکانیسم ترکیبی از انواع ۱ و ۲ عمل می‌نمایند و حاوی مقادیری از هر دو گروه مواد عایق و جاذب انرژی می‌باشند. پوشش‌های منبسط شونده تا حدودی مقادیر اندک از انرژی را جذب می‌نماید. بیشترین مصرف مواد عایق که دارای خواص حرارتی عالی است مربوط به الیاف معدنی همانند پشم سنگ و سنگدانه‌های منبسط شونده مانند ورمیکولیت Vermiculite و پرلیت است که در ارزیابی پوشش های مقاوم در برابر حریق حائز اهمیت است. از مواد رایج با مکانیسم جذب انرژی نیز می‌توان گچ و سیمان پرتلند را نام برد که در حین گرمایش، بخار آب آزاد می‌نمایند.

پوشش‌های منبسط شونده پف کننده

نوع سوم پوشش‌ها، پوشش ضدحریق متورم شونده یا حجیم شونده می‌باشد که به محض رسیدن اولین شعله به سطح آن شروع به تورم می‌نماید و یک فوم جامد مشکی رنگ با ضخامت تقریبی ۵/ ۲ سانتی‌متر ایجاد می‌شود که فوم پف کرده حاوی میلیون‌ها سلول کوچک، بسته و مقاوم در برابر حریق است. فوم بعنوان عایق، تماس شعله با زیر لایه را به تعویق می‌اندازد و بعنوان یک مانع تأخیرانداز از گرم شدن سریع و احتراق سطح زیرین جلوگیری بعمل می‌آورد.

این فوم عایق تا حدود دو ساعت از رسیدن حرارت به سطح زیرین جلوگیری می‌نماید و گسترش شعله را به تأخیر می‌اندازد. در واقع مصالح و موادی که در محیط قرار دارند؛ می‌توانند با اولین شعله، توسعه حریق را بدنبال داشته باشند، استفاده و اعمال پوشش ضد حریق بر روی آن می‌تواند زمان سوختن چندثانیه‌ای را به ساعت تبدیل کند که این خود در شرایط بحران آتش‌سوزی، یک فرصت حیاتی غیرقابل تصور بشمار می‌رود.

  • انتخاب مصالح

روش اصلی برای طبقه‌بندی واکنش در برابر آتش، روش استاندارد ایران ۸۲۹۹ می‌باشد. اصول روش طبقه‌بندی در گزارش پروژه تعیین الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح در تصرف ها و فضاهای درمانی و عمومی (برای سازمان مجری) ارائه شده است.

آزمونهای اصلی مورد نیاز برای این روش طبقه‌بندی عبارتند از:

  • قابلیت افروزش
  • قابلیت نسوختن
  • عامل مشتعل منفرد SBI
  • گالری متری بمبی

مهمترین آزمون موردنیاز برای این طبقه‌بندی (بخصوص برای طبقات میانی)، آزمون SBI است.

روش های مقاوم سازی

میزان مقاومت هر عضو سازه‌های مقاوم سازی شده یا میزان ضخامت ماده موردنیاز برای مقاوم سازی یک عضو در برابر آتش می‌بایست بر اساس یکی از استانداردهای بین المللی AS TM E، ۲۶۳ UL ,476 BS119 یا EN صورت پذیرد. در این خصوص می‌بایست نحوۀ آزمون، نمونه مورد استفاده، کوره و سایر موارد کاملاً مطابق استانداردهای ذکر شده باشد و اداره استاندارد ایران یا یک سازمان استاندارد بین المللی بر انجام آزمون نظارت داشته باشد یا آزمایشگاه مزبور را به تایید برساند. نحوۀ مقاوم سازی بر اساس روش های جایگزین این بخش امکان پذیر است که یکی از مهمتریم عوامل ارزیابی پوششهای مقاوم در برابر حریق محسوب می شود.

– الزامات واکنش در برابر آتش برای مصالح نازک کاری: مشخصات مصالح نازک کاری در برابر آتش یکی از عوامل مهم ارزیابی پوششهای مقاوم در برابر حریق است که، از نظر ایمنی ساختمان در برابر آتش بسیار مهم است. در صورتی که پیشروی سطحی شعله بر روی نازک کاری بالا باشد، می‌تواند باعث گسترش حریق به فضاهای مجاور شود. این موضوع نه تنها کنترل و اطفای حریق را دشوار میسازد، بلکه باعث گسترش بیشتر حریق می‌شود.

پوشش های محافظت‌کننده در برابر آتش برای سازه فولادی

برای تأمین مقاومت لازم در برابر آتش دو مورد زیر در طراحی ساختمان باید مورد توجه قرار گیرد:

۱ – باید از مصالح نازک‌ کاری مناسب با خطر کم یا قابل قبول از نظر گسترش آتش‌سوزی استفاده شود.

این موضوع به ارتفاع ساختمان، کاربری آن و نوع فضاها بستگی دارد.

به عنوان مثال، مصالح نازک‌کاری راه های خروج و پله‌ها باید حتماً از نوع ایمن باشد،

۲ – مقاومت اجزای سازه‌ای و جداکننده‌ ها در برابر آتش از عوامل مهم  می باشد.

باید بر اساس مقررات و متناسب با ارتفاع و کاربری ساختمان و فضاها تأمین شود.

معمولاً برای اجزای سازه‌ای ساختمان به مقاومت ۱ یا ۲ ساعت در برابر آتش نیاز است.

البته می‌تواند بسته به مورد کمتر یا بیشتر نیز باشد.

محافظت اعضای سازه‌ای فولادی به وسیله پوشش‌ها می‌تواند به دو صورت تماسی و یا غشایی صورت گیرد.

به عنوان مثال برای ستون فولادی، ماده مقاوم حریق در این روش مستقیماً روی ستون اجرا شده و از شکل پروفیل تبعیت می‌کند (توجه به ایجاد چسبندگی مؤثر ضروری است.)

  • جمع‌بندی و نتیجه گیری مبحث پوشش های مقاوم در برابر حریق

یکی از مهم‌ترین اهداف و نیازهای طراحی ساختمان‌ها، ایمنی در برابر آتش است. برای تأمین ایمنی و مقاومت لازم در برابر آتش باید در دو بخش مصالح نازک‌کاری و اجزای ساختمانی، از مصالح و سیستم‌های مناسب استفاده شود برای ارزیابی پوششهای مقاوم در برابر حریق از آزمون‌های آتش استفاده می‌شود.

ضمن اینکه در مقررات ساختمانی و سایر مدارک مصوب نیز برای طبقه بندی، محدودسازی کاربرد یا ارزیابی پوششهای مقاوم در برابر حریق به آزمون‌های استاندارد آتش ارجاع داده می‌شود.

ارزیابی عملکرد محصولات ساختمانی در برابر آتش در دو حوزه اصلی واکنش مواد در برابر آتش و مقاومت در برابر آتش صورت می‌گیرد که به کمک آزمون‌های دسته اول، میزان مشارکت یک فرآورده در گسترش آتش و در آزمون‌های دسته دوم توانایی یک فرآورده یا عنصر ساختمانی برای ادامه عملکرد خود و جلوگیری از ریزش سازه و یا گسترش آتش‌سوزی از فضای محل وقوع به فضاهای مجاور، با آزمون‌های مقاومت در برابر آتش ارزیابی می‌شود.

پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق

ضوابط پوشش ضد حریق

مقاوم سازی سازه ها در برابر آتش یکی از مقوله های مهم در صنعت ساختمان میباشد. این امر در کنار تأمین سیستم های اعلام و اطفاء حریق میتواند تضمین کننده ایمنی ساختمان باشد.

ضوابط پوشش های ضد حریق شامل مقررات و الزامات مقاوم سازی سازه های فولادی در برابر حریق توسط مواد پاششی است.

این فایل علاوه بر ضوابط پوشش مقاوم در برابر حریق شامل فرم های زیر است:

  • چک لیست مقاوم سازی اسکلت در برابر آتش
  • برگه طراحی مقاوم سازی المان های سازهای در برابر حریق
  • اجرای عملیات مقاوم سازی در برابر حریق اسکلت فلزی ساختمان
  • تعهد نامه اجرای پوشش مقاوم در برابر حریق

پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق

درباره ما

شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان (آتا) (مسئولیت محدود) در سال ۱۳۹۴ با همکاری گروهی از کارشناسان و متخصصین در زمینه‌های سازه، معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تأسیس گردید. این شرکت افتخار دارد که در گذشته، طرح‌‌‌‌ها و پروژه‌های متعددی را در اقصی نقاط کشور انجام داده است. مشاوره آتش نشانی ، طراحی، نظارت و اجرای سیستم اعلام حریق و اطفا حریق ، تاسیسات حرارتی و برودتی از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت بوده است.

پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق

چرا باید آبادگستر تاسیسات ایرانیان را برای دریافت خدمات ایمنی و آتش نشانی خود انتخاب کنید…؟!

  • icon
    مشاور مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران

    معماری اعلام حریق 🧯 اطفا حریق 🧯 سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌های تهویه و اگزاست فن 🧯 مقاوم‌سازی سازه های فلزی در برابر حریق

  • icon
    عضو انجمن

    انجمن صنفی کارفرمائی شرکت های ایمنی و مهندسی حریق استان تهران

  • icon
    عضو اتحادیه

    اتحادیه صنف لوازم ایمنی، آتش نشانی و علائم نیروهای مسلح

پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ما و آگاهی از محصولات آتش نشانی ، پروژه آتش نشانی ، دانلود آتش نشانی ، اخبار آتش نشانی و مقالات آتش نشانی مرتبط با حوزه ایمنی و آتش نشانی ، سایت شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان را به دوستان خود معرفی فرمائید. همچنین جهت ارتباط با کارشناسان این شرکت از صفحه تماس با ما استفاده فرمائید.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق | پوشش های مقاوم در برابر حریق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up