آئین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

توضیحات مقاله

هدف از بازنگری آئین نامه ایمنی در صنایع آهنگری ،حفاظت فنی در ریخته گری، آهنگری و جوشکاری، تطبیق مواد آن با شرایط روز صنایع، پیشرفت تکنولوژی و ایمن‌سازی محیط کارگاه و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کلیه کارگاه‌هائی است که در فرآیند آن‌ها از ماشین آلات و تجهیزات آهنگری استفاده می‌شود.

دامنه شمول: مقررات این آئین نامه به استناد ماده ۸۵ قانون کار تدوین شده و برای کلیه کارگاه‌های مشمول قانون مذکور لازم الاجرا است.

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

مقررات عمومی آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

  • ماده ۱

طبق ماده ۱ آئین نامه ایمنی در صنایع آهنگری کارفرما مکلف است نسبت به شناسائی خطرات و ارزیابی شرایط محیط کار کارگاه های آهنگری اقدام کند.

کارفرما باید اقدامات کنترلی مناسب را به منظور حذف مخاطرات احتمالی انجام دهد.

  • ماده ۲

کارگران کارگاه‌های آهنگری باید متناسب با نوع کار و خطرات مطابق آئین نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان مصوب شورای عالی حفاظت فنی، آموزش‌های ایمنی لازم را دیده و مدارک مربوط به آن را در پرونده آنان ثبت و ضبط کنند.

  • ماده ۳

ماده ۳: ماشین‌ها و تجهیزات مورداستفاده در آهنگری باید دارای لوح شناسایی حاوی اطلاعات و مشخصات زیر باشند:

الف – اسم و آدرس سازنده

ب – شماره سری یا نوع دستگاه

ج – مشخصات فنی ضروری مانند توان، طول کورس، تعداد ضربه در دقیقه، تناژ، وزن

ه – شماره سریال

و – سال ساخت

  • ماده ۴

انجام کلیه امور نصب، را‌ه اندازی بهره‌برداری و سرویس، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات آهنگری باید توسط افراد ماهر و با رعایت دستورالعمل‌های شرکت سازنده و الزامات قانونی انجام پذیرد.

  • ماده ۵

ماشین‌ها و تجهیزات آهنگری باید دارای پرونده مجاز باشند.

دستورالعمل‌ها، نتایج سرویس، تعمیر، نگهداری و بازرسی‌های فنی و ایمنی در این پرونده مجاز باید ثبت شوند.

  • ماده ۶

ماده ۶: کارگران شاغل در صنایع آهنگری باید متناسب با نوع کار و خطرات موجود به وسایل حفاظت فردی مناسب از قبیل عینک های ایمنی و حفاظتی، گوشی ایمنی، کلاه و کفش ایمنی، دستکش، پیش بند و لباس مقاوم به حرارت و مانند آن مطابق با آئین نامه وسایل حفاظت فردی مصوب شورای عالی حفاظت فنی مجهز شوند.

  • ماده ۷

ماده ۷: مسئولیت بازرسی، تعمیر و نگهداری از ماشین آلات بر عهده کارفرما بوده که شامل موارد زیر است:

الف – بازدید و آزمایشات منظم جهت اطمینان از ایمنی ماشین آلات که باید تأئیدیه کتبی و مجوز استفاده از ماشین آلات صادر و ثبت شود.

ب – افزایش ایمنی در صنایع آهنگری با تهیه برنامه زمان بندی اجرا و ثبت بازرسی‌ها از حفاظت‌ها و ابزارهای حفاظتی که باید به صورت مکرر و منظم انجام شود و شامل تاریخ و اسامی اشخاص بازرسی‌کننده و شماره سریال و یا دیگر مشخصه موارد مورد بازرسی قرارگرفته باشد.

ج – آموزش به افراد جهت انجام بازرسی‌ها و تعمیر و نگهداری صحیح ماشین آلات و تجهیزات آهنگری.

  • ماده ۸

طراحی، جانمائی، اجرای فونداسیون و نصب ماشین‌ها و تجهیزات آهنگری باید مطابق استانداردهای فنی و مهندسی انجام گیرد.

  • ماده ۹

فنرهای ضربه گیر مورد استفاده در پرس و پتک‌های آهنگری باید به وسیله حفاظ‌های مناسب محصور شوند.

  • ماده ۱۰

ماده ۱۰: قطعات ماشین آلات آهنگری که در ارتفاع بالای سر اپراتور نصب می‌شوند باید به صورتی محافظت شوند که در اثر خطا یا اشکال در عملکرد امکان سقوط آن‌ها و ایجاد حادثه وجود نداشته باشد.

  • ماده ۱۱

جهت افزایش ایمنی در صنایع آهنگری ماشین‌ها و تجهیزات باید دارای سیستم‌های قطع‌کننده نیرو و قفل‌کننده باشند.

این تجهیزات باید دارای قابلیت کار انداختن سیستم کنترل سیکل در شرایط عادی یا اضطراری باشند.

ضمناً کنترل دستی این تجهیزات باید به سهولت قابل دسترس اپراتور باشد.

  • ماده ۱۲

پرس‌ها و پتک‌های آهنگری باید مجهز به وسایل تک ضربه‌ای باشند.

در اینصورت پس از وارد آمدن هر ضربه عمل پدال یا اهرم، فرمان قطع می شود و مانع کار پرس برای بار دوم می شود.

  • ماده ۱۳

کوبه پتک‌ها و پرس‌های آهنگری باید در مواقع تعویض قالب و یا تعمیرات، کامل مهار و قفل شوند. بلوک‌ها و یا گروه‌های مورداستفاده برای این منظور باید دارای استحکام و سازه مناسب و مساوی یا بیشتر از مقادیر داده شده در جدول شماره ۱ باشند.

  • ماده ۱۴

ماده ۱۴: طبق ماده ۱۴ انبرهای مورد استفاده در آهنگری باید دارای شرایط زیر باشند:

الف – دارای طول مناسب باشد.

طول مناسب از بروز خطرات ناشی از ورود اعضای بدن به منطقه خطر و آسیب به بدن کارگر جلوگیری کند.

ب – دسته‌های آن فاقد لبه‌های تیز باشند.

ج – طراحی آن متناسب با ابعاد قطعه مورد جابه جائی باشد.

  • ماده ۱۵

ماده ۱۵: برای خارج کردن ضایعات حاصله و یا انجام عمل روغن کاری باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد.

این ابزارها باید دارای طول کافی باشند تا کارگر بتواند به تمامی طول قالب دسترسی پیدا کند.

  • ماده ۱۶

تجهیزات و ابزارهای مربوط به نصب ایمن باید دارای استحکام، اندازه و ابعاد مناسب باشند.

  • ماده ۱۷

برای جلوگیری از پرتاب قطعات و ضایعات حاصل مانند پیلیسه‌های فلزی یا پوسته‌های اکسیدی و یا عدم ورود سایر کارگران به منطقه خطر باید در قسمت پشت و طرفین ماشین‌های پتک و پرس‌های آهنگری حفاظ مناسب نصب شود.

به این منظور حفاظ‌ها باید در یک طرف دارای پاشنه‌هائی باشند که بتوانند روی آن بچرخند؛

یا اینکه به ستون‌های قابل حملی که روی زمین گذاشته شده تکیه داشته و یا از سقف آویزان شده باشند.

  • ماده ۱۸

استفاده از سیستم تهویه مناسب به منظور حذف عوامل زیان آور دود، گاز یا بخارات الزامی است.

مقررات اختصاصی آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

ماشین پتک آهنگری

ماده ۱۹: روبندها و گوه های تنظیم قالب ها در ماشین های پتک باید فاقد زائده بوده و از مواد مناســب و مستحکمی ساخته شده باشند تا به سادگی دچار شکستگی نشوند.

ماده ۲۰: ماشــین پتک بخار و یا هوای فشرده باید دارای پوشش ایمنی در قســمت فوقانی سیلندر باشد تا در مواقعی که محور پتک شکسته شده و یا از آن خارج می شود به عنوان ضربه گیر عمل کند.

ماده ۲۱: ماشین های پتک بخار و یا هوای فشرده باید مجهز به یک شیر اضطراری با عملکرد سریع باشند. محل نصب شیر باید در خط ورودی سیستم بوده و به راحتی قابل دسترسی باشد، این شیر باید در مواقعی که پتک تحت تعمیر و یا تنظیم بوده و یا قالب ها در حال تعویض هستند، بسته و قفل شده باشد.

ماده ۲۲: لوله های بخار رســان ماشــین پتک در صورت لــزوم باید از مجرایی که در کف کارگاه تعبیه شــده عبور داده شوند در غیر این صورت برای جلوگیری از تماس اشخاص با این لوله ها باید آن ها را عایق کاری کرد.

ماده ۲۳: ســیلندرهای ماشین پتک بخار باید دارای سیستم تخلیه آب بوده و کلیه وسایل تخلیه خودکار و غیر خودکار سیلندرهای ماشین پتک بخار به فاضلاب مرتبط باشد.

ماده ۲۴: در پتک های کلاچ تخته ای ســقوطی برای جلوگیری از ســقوط تخته های شکسته یا جدا شده باید حفاظت مناسب محصور کننده پیش بینی شود که به صورت محکم به پتک متصل شده باشد.

ماده ۲۵: در پتک های کلاچ تخته ای ســقوطی، مجموعه ها و اتصالاتی که امکان شل شدن و سقوط دارند باید به صورت محکم در جای خود نصب شده باشند و در جریان فرآیند آهنگری به صورت مستمر کنترل شوند.

ماده ۲۶: لوله های سیستم بخار و یا هوای فشرده در ماشین پتک باید مطابق استانداردهای معتبر بین المللی مربوط ساخته و نصب شده باشد.

مــاده ۲۷: پتک های آهنگری که در آنها گرفتن قطعه کار به زیر پتک فقط با یک دســت انجام می گیرد باید برای به کارگیری دست آزاد کارگر از پیستوله های گرافیت پاش یا باد استفاده کرد.

ماده ۲۸: تمامی کنترل هــای پایی در پتک های آهنگری مثل پدال ها، شــیرها و ســوئیچ ها باید دارای حفاظ مناســب و مؤثر بوده تا در مقابل فرامین ناخواسته یا سقوط احتمالی قطعات بر روی آن مصون باشند.

ماشین پرس آهنگری

ماده ۲۹: محل قرارگیری شــیرها و سوئیچ های دستی در ماشین پرس آهنگری، پرس آهنگری افقی و ماشــین کله زنی و پرچ زنی دوربری باید مشخص شده و به سادگی قابل دسترسی باشند.

ماده ۳۰: در پرس مکانیکــی و دوربری آهنگری در زمانی که قالب ها تعویض و یا تعمیر می شود رعایت موارد زیر الزامی است:

  • نیروی راه انداز پرس باید قفل شده باشد.
  • چرخ طیار پرس به حالت ثابت در آمده باشد.
  • کوبه پرس باید ثابت شــده باشــد. برای این منظور از قطعاتی باید استفاده شود که دارای استحکامی برابر یا بیشتر از موارد استاندارد باشند.

مــاده ۳۱: در پرس هیدرولیک آهنگری در زمانی که قالب ها تعویض و یا تعمیر می شوند موارد زیر الزامی است:

  • پمپ های هیدرولیک و اجزای اعمال نیرو باید قفل شده باشند.
  • کوبه پرس باید ثابت شــده باشــد. برای این منظور از قطعاتی باید استفاده شود که دارای استحکامی برابر یا بیشتر از موارد استاندارد باشند.

غلتک آهنگری

ماده ۳۲: غلتک آهنگری بایــد در وضعیت باز (دهانه دو غلتک از هم فاصله داشــته باشد) روشن شــود و به تدریج به همدیگر نزدیک شده تا قطعه کار را به ابعاد مورد نیاز برسانند.

تجهیزات گرمایی

مــاده ۳۳: جهــت جلوگیری از بــالا رفتن بیش ازحــد دما در کلیه تجهیزات گرمایی آهنگری باید از سیســتم کنترل حفاظتی (شــامل ترموکوپل ها و ترمومترها) استفاده شود.

ماده ۳۴: برای جلوگیری از تجمع خطرناک مخلوط گازهای محترق نشده و هوا در کوره هایی با سوخت مایع و یا گاز باید اقدامات حفاظتی مناسب انجام پذیرد.

مــاده ۳۵: نحــوه کار و تعمیر و نگهداری تمامــی تجهیزات گرمایی الکتریکی و عملیات حرارتی باید بر اســاس دستورالعمل سازنده انجام پذیرد.

سایر مقررات

مــاده ۳۶ مکان های خطرناک در مســیر حرکت مانــی پلاتورهای ریل دار باید توســط سیستم حفاظتی مناسب مانند پرتوهای نوری و یا دیگر تجهیزات مشابه تحت کنترل و حفاظت قرار گیرد.

ماده ۳۷: اتاق های کنترل پیش بینی شــده در نزدیکی ماشــین ها و تجهیزات صنایع آهنگری باید دارای شرایط زیر باشند:

  • دارای دید کافی نسبت به محیط باشد.
  • دارای تهویه مطبوع باشد.
  • دارای عایق حرارتی باشد.
  • ازلحاظ صدا حفاظت شده باشد.
  • در صورت لزوم دارای پنجره های بازتاب حرارتی باشد.
  • در صــورت لزوم با شیشــه های رنگی مخصوص بــرای حفاظت اپراتورها در مقابل تشعشع نور حفاظت شده باشد.
  • در صــورت لزوم در مقابل ضربات خارجی مانند پرتاب ناشــی از شکسته شدن مواد و پوسته های اکسیدی محافظت شده باشد.

ماده ۳۸: درصورتی که فشــار دیگ بخار اصلی کارگاه بیشتر از فشار مجاز ماشــین پتک باشد باید یک دســتگاه تقلیل فشار با یک سوپاپ تنظیم کننده خودکار که عمل آن به وســیله ســوپاپ اطمینان تکمیل می شود روی ماشین نصب شود.

ماده ۳۹: جایگاه ها و ســکوهای کار و همچنین وسایل دسترسی به آن ها که برای تعمیر و نگهداری و بازدید ماشین ها و تجهیزات آهنگری اســتفاده می شــود باید مطابق آیین نامه ایمنــی کار در ارتفاع مصوب شورای عالی حفاظت فنی، ایمن سازی شود.

ماده ۴۰: در ماشــین های افقی آهنگــری و پرس های ضربه ای که در تولیــد پیچ و مهره و ســایر قطعات نیز کاربرد دارنــد باید از یک قطعه به عنوان فیوز از جنس چدن خاکســتری اســتفاده شود. این قطعه بین بدنه دستگاه و ماتریس ثابت کار گذارده می شود تا در زمان اعمال فشار بیش ازحد در اثر گیر کردن قطعه کار، این فیوز مســتهلک شود و مانع بروز حوادث احتمالی شود.

مــاده ۴۱: به منظور جلوگیــری از بروز عوارض جســمانی و حوادث احتمالــی کارگرانی کــه در کارگاه های آهنگری اقــدام به جابه جایی و حمل ونقل بار می کنند رعایت مفاد آیین نامه های حفاظتی حمل دستی بار و وسایل حمل ونقل و جابه جا کردن مواد و اشیا در کارگاه ها، مصوبات شورای عالی حفاظت فنی الزامی است.

ماده ۴۲: حفاظ ماشــین ها و تجهیزات آهنگری همواره باید در جای خود قرارگرفته باشــد و پس از تعمیر و نگهداری و بازدید نیز تا بســتن حفاظ ها امکان راه اندازی دســتگاه ها میســر نباشد. ضمناً نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده در این زمینه الزامی است.

مــاده ۴۳: نوار نقاله هایی که برای حمل ونقــل قطعات داغ در صنایع آهنگری به کار می رود باید دارای شرایط ایمنی زیر باشد:

  • دارای لبه محافظ بوده تا از ســقوط قطعات داغ هنگام حرارت جلوگیری کند.
  • دارای تجهیزات قطع اضطراری بوده که تحت هر شــرایطی بتوان حرکت دستگاه را متوقف کرد.
  • کلیدهــای راه انداز و توقف نوار نقاله باید مجهز به حفاظ مناســب بوده تا در صورت برخورد یا تماس اتفاقی اشــخاص ماشین ها یا اجسام سنگین مانع راه اندازی آن ها شود.
  • ابتدا و انتهای آن و همچنین وســایل انتقال نیروی دستگاه دارای حفاظ مناسب باشد.
  • برای پایداری آن ها، تمامی پایه های آن به طور مناســب در ســطح زمین مستقر شده و فاقد لنگی باشد.

مــاده ۴۴: در صنایع آهنگــری که از انواع ماشــین های پرس قدرتی ســرد استفاده می شود رعایت مفاد آیین نامه و مقررات حفاظتی پرس ها پرس کاری سرد فلزات) مصوب شورای عالی حفاظت فنی الزامی است.

مــاده ۴۵: به ماده ۸۸ قانون کار جمهوری اســلامی ایران اشــخاص حقیقی و حقوقی که به ســاخت یا ورود یا عرضه ماشین ها و تجهیزات آهنگــری می پردازند مکلف به رعایت موارد ایمنی و حفاظتی مناســب هستند.

ماده ۴۶: مسئولیت رعایت مقررات این آیین نامه به عهده کارفرما بوده و در صورت وقوع هرگونه حادثه این کارفرما است که به دلیل عدم توجه به ماده قانونی، مکلف به جبران خسارت وارده است.

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

چرا باید آبادگستر تاسیسات ایرانیان را برای دریافت خدمات ایمنی و آتش نشانی خود انتخاب کنید…؟!

  • icon
    مشاور مورد تایید سازمان آتش نشانی تهران

    معماری اعلام حریق 🧯 اطفا حریق 🧯 سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌های تهویه و اگزاست فن 🧯 مقاوم‌سازی سازه های فلزی در برابر حریق

  • icon
    عضو انجمن

    انجمن صنفی کارفرمائی شرکت های ایمنی و مهندسی حریق استان تهران

  • icon
    عضو اتحادیه

    اتحادیه صنف لوازم ایمنی، آتش نشانی و علائم نیروهای مسلح

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

درباره ما

شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان (آتا) (مسئولیت محدود) در سال ۱۳۹۴ با همکاری گروهی از کارشناسان و متخصصین در زمینه‌های سازه، معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تأسیس گردید. این شرکت افتخار دارد که در گذشته، طرح‌‌‌‌ها و پروژه‌های متعددی را در اقصی نقاط کشور انجام داده است. مشاوره آتش نشانی ، طراحی، نظارت و اجرای سیستم اعلام حریق و اطفا حریق ، تاسیسات حرارتی و برودتی از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت بوده است.

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ما و آگاهی از محصولات آتش نشانی ، پروژه آتش نشانی ، دانلود آتش نشانی ، اخبار آتش نشانی و مقالات آتش نشانی مرتبط با حوزه ایمنی و آتش نشانی ، سایت شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان را به دوستان خود معرفی فرمائید. همچنین جهت ارتباط با کارشناسان این شرکت از صفحه تماس با ما استفاده فرمائید.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری | آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up