آتش سوزی‌ های بزرگ دنیا

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

آتش سوزی های بزرگ دنیا

توضیحات مقاله

آتش سوزی های بزرگ دنیا

آتش سوزی های بزرگ دنیا از ابتدای تاریخ وجود داشته، گاهی‌ با منشاء انسانی و گاهی‌ با منشاء طبیعی، در ادامه‌ به مهم‌ترین آتش‌سوزی‌هائی که منشا آن‌ها جنگ نبوده است اشاره می‌کنیم.

  • آتش‌سوزی بوستون (Boston) در سال ۱۸۷۲ میلادی

آتش‌سوزی بوستون در سال ۱۸۷۲ میلادی به بزرگی آتش‌سوزی سال قبل از آن در شیکاگو نبود؛  اما بیشتر از هر آتش‌سوزی دیگری به مردم آمریکا خسارت وارد کرد. این‌ حریق بیشتر مناطق پائین شهر که عمده مراکز تجاری در آن واقع شده بودند را در برگرفت.

خسارت آتش‌سوزی بوستون باعث شد بسیاری از شرکت‌های بیمه پس از ناتوانی در جبران خسارت‌های مشتریان خود اعلام ورشکستگی کردند. ۶۵ هکتار از مناطق جنوبی شهر بوستون به خاکستر تبدیل شد، ۷۷۶ خانه در آتش سوخته و ۲۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

  • آتش‌سوزی لندن در سال ۱۲۱۲ میلادی

آتش‌سوزی سال ۱۲۱۲میلادی در لندن باعث مرگ ۳۰۰۰نفر از ساکنان این شهر شد. اغلب این قربانیان بعد از سوختن و غرق شدن پل چوبی لندن در میان شعله‌های آتش گرفتارشده و زنده در آتش سوختند.

  • آتش‌سوزی لندن در سال ۱۶۶۶ میلادی

آتش‌سوزی سال ۱۶۶۶ میلادی تاکنون در اذهان مردم این شهر باقی مانده است. آتش‌سوزی لندن نه تنها شهر و ساکنان آن بلکه تمام کشور را تحت تاثیر قرار داد. این آتش‌سوزی که از تنور یک نانوائی شروع شده بود تنها ۶ قربانی گرفت. بیشتر مناطق درگیر در این آتش‌سوزی مناطق پرجمعیت و کثیف شهر بودندکه تابستان سال قبل طاعون در آن شیوع پیدا کرده بود. این آتش‌سوزی باعث پاک شدن این بیماری از منطقه شد.

  • آتش‌سوزی شهر رم در سال ۶۴ میلادی

آتش‌سوزی مهیب شهر رم از مخرب ترین آتش سوزی های بزرگ دنیا بودو پایتخت امپراطوری روم را با خاک یکسان کرد. بر خلاف افسانه‌ها هیچ مدرکی دال بر ویولون زدن امپراطور نرون همزمان با وقوع آتش‌سوزی در شهر وجود ندارد. بر طبق اسناد به جامانده از آن دوره و ادعای تاریخ نویس رومی مارکوس ناسیتوس (Marclis Tacitus) شهر به مدت ۵ روز و نیم در آتش می‌سوخت. ۱۰ منطقه از ۱۴ منطقه شهر به تلی از خاکستر تبدیل شد. اگر چه امپراطور نرون دخالتی در این آتش‌سوزی نداشت، بعد از مدتی یکی از بهترین قصرهایش را بر ویرانه‌های‌ این آتش‌سوزی ساخت که همین باعث سرنگونی وی شد.

  • آتش‌سوزی شیکاگو در سال ۱۸۷۱ میلادی

آتش‌سوزی اکتبر سال ۱۸۷۱ میلادی شیکاگو را به خاکستر تبدیل کرد. این آتش سوزی باعث ویرانی ۱۷۰۰ خانه و آواره شدن ۹۰ هزار نفر شد. خوشبختانه آتش‌سوزی سریع انتشار پیدا نکرد و تنها ۳۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. این آتش‌سوزی از انبار علوفه ملک شخصی اولیری آغاز شد ولی علت دقیق آتش‌سوزی تاکنون مشخص نشده است. همچنین این آتش‌سوزی مسوولان شهر را بر آن داشت که بخش آتش نشانی شهر را توسعه دهند.

  • آتش‌سوزی سانفرانسیسکو در سال ۱۹۰۶ میلادی

بیش از ۲۵ هزار ساختمان در ۲۴۰ محله با خاک یکسان شد و حدود ۳ هزار کشته شدند.

آتش‌سوزی سانفرانسیسکو با وقوع زلزله در ساعات اولیه روز ۱۸ آوریل سال ۱۹۰۶ آغاز شد.

بسیاری از خرابی‌ها در نتیجه اقدامات اشتباه‌ آتش‌نشانان بی‌تجربه در منفجر کردن ساختمان‌های‌ سالم برای ایجاد مانع در برابر آتش به وقوع پیوست.

اگرچه زلزله باعث از بین رفتن مخازن آب شده بود اما مشکل اصلی از این ناشی می‌شد که مسوولان شهر مدیریت درستی نداشتند.

  • آتش‌سوزی تگزاس سیتی ایالت تگزاس در سال ۱۹۴۷ میلادی

کسی فکر نمی‌کرد که یک آتش‌سوزی مختصر در یک کشتی باری پهلو گرفته در لنگرگاه تبدیل به یکی از آتش سوزی های بزرگ دنیا شود. این کشتی حامل ۲۳۰۰ تن کود نیترات آمونیوم بود که آتش‌سوزی در آن باعث شد بزرگترین انفجار صنعتی در تاریخ آمریکا به وقوع بپیوندد. شدت انفجار این محموله به قدری بود که هزار ساختمان در آن حوالی را با خاک یکسان کرد و بیش از ۶۰۰ کشته و ناپدید برجای گذاشت. آتش انفجار به چندین پالایشگاه و مرکز تولید مواد شیمیائی مجاور لنگرگاه سرایت کرد و باعث سوختن تمامی بندر و شهر شد.

  • آتش‌سوزی بندر‌هالیفاکس (Halifax) کانادا در سال ۱۹۱۷

این آتش‌سوزی در زمان جنگ جهانی اول اتفاق افتاد. آتش‌سوزی بندر هلیفاکس بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ نام گرفت که منشا انسانی داشته استدر ششم دسامبر سال ۱۹۱۷ میلادی کشتی باری مون بلان (Mont – Blance) که مملو از مهمات جنگی بود با یک کشتی باری نروژی در دهانه بندر هلیفاکس برخورد کرد و دچار حریق شد. شعله‌ها به مواد منفجره موجود در کشتی رسیده و انفجاری با قدرت ۳ تن TNT به وقوع پیوست. شدت موج این انفجار به حدی بود که باعث به وجود آمدن سونامی در بندر هلیفاکس، از ریشه درآمدن درختان، خم شدن ریل‌های قطار، از بین رفتن ساختمان‌ها و سیستم لوله‌کشی زیر زمینی منطقه شد و قطعات کشتی را صدها مایل به هر طرف پرتاب کرد.

روز بعد نیز چنان کولاک شدیدی درگرفت که تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به مردم را متوقف کرد و باعث افزایش تعداد کشته شدگان (بیش از ۲ هزار نفر) شد. این انفجار ۹ هزار نفر نیز زخمی برجای گذاشته و قسمت اعظم شهر را ویران کرد چنانکه تا سال‌ها بعد، بندر هلیفاکس قابل استفاده نبود.

  • آتش‌سوزی شهر پشتیگو (Peshtigo) در سال ۱۸۷۱ میلادی

آتش سوزی ایالت شمالی ویسکانسیناز پر تلفات‌ترین آتش سوزی های بزرگ دنیا بود. برطبق برخی ادعاها منطقه آتش گرفته دو برابر مساحت ایالت رود آیلند بوده و ۱۲ محله را درگیر خود کرد. برخی تعداد کشته شدگان را بالغ بر ۲۵۰۰ نفر برآورد کرده اند. بیشترین آسیب به شهر کوچک پشتیگو وارد شد. اکثر ساکنان این شهر(حدود ۱۷۰۰ نفر) از قربانیان آتش‌سوزی بودند و اجساد بسیاری از آنان هرگز شناسائی یاپیدا نشد. بسیاری از ترس شعله‌های آتش خود را در رودخانه پشتیگو و چاه‌ها و دیگر خازن آب شهر انداخته و همگی غرق شدند.

  • آتش‌سوزی توکیو، ژاپن در سال ۱۹۲۳ میلادی

– در سال ۱۹۳۲ میلادی در توکیو زلزله‌ای به وقوع پیوست که منجر به آتش سوزی بزرگی شد.

– این زلزله و آتش‌سوزی متعاقب آن شهر توکیو را به ویرانه تبدیل کردند.

– به گزارش برخی منابع در نتیجه این دو حادثه بیش از ۱۴۲ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

– بیش از ۳۸ هزار نفر بعد از وقوع زلزله و آتش‌سوزی در فضای باز جنوب شهر توکیو تجمع کرده بودند.

– بسیاری از این افراد در نتیجه گردباد آتشین تولید شده از شعله‌های آتش زنده زنده سوختند.

– این حادثه توکیو را به دوزخی سوزان برای ساکنان خود تبدیل کرد.

– با این وجود شهر توکیو به سرعت بازسازی شد.

  • موارد دیگر

علاوه بر ۱۰ مورد آتش‌سوزی بزرگ تاریخ شهرهای دیگری نیز گرفتار آتش سوزی های بزرگ شده اند. از جمله:

نیویورک سیتی

(یک بار در سال ۱۷۷۶ و بار دیگر در سال ۱۸۳۵ میلادی)

آمستردام

(یک بار در سال ۱۴۲۱ وبار دیگر در سال ۱۴۵۲ میلادی)

مسکو

(چهار بار بین سال‌های ۱۵۴۷تا۱۸۱۲ میلادی)

کپنهاگن

(یک بار در سال ۱۷۲۸ و بار دیگر ۶۷ سال بعد از آن)

نیواورلئان

(یک بار در سال ۱۷۸۸ و بار دیگر در سال ۱۷۹۴ میلادی).

آتش سوزی های بزرگ دنیا | آتش سوزی های بزرگ دنیا | آتش سوزی های بزرگ دنیا | آتش سوزی های بزرگ دنیا | آبادگستر تاسیسات ایرانیان

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

آتش سوزی های بزرگ دنیا | آتش سوزی های بزرگ دنیا | آتش سوزی های بزرگ دنیا | آتش سوزی های بزرگ دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up