شیر دلوج در سیستم اطفا حریق سیلابی

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

شیر دلوج سیلابی

توضیحات مقاله

شیر دلوج سیلابی (deluge valves) مورد تایید سازمان آتش نشانی به طور معمول، با خود یک پکیج از سرشاخه (Trim) را دارند که با کاربردهای مختلف به همراه شیر کنترل متصل می‌شوند که در بخش‌های بعدی به عملکرد برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

شیر دلوج سیلابی

– شیر دلوج سیلابی شامل بخش ورودی محفظه، بخش خروجی و بخش پرایمینگ است.

– بخش پرایمینگ توسط دیافراگم و کلپراز دو بخش مجزای ورودی و خروجی جدا می‌شود.

– صافی، شیر یک طرفه و اریفیس مخصوص روی لولۀ ورودی به جهت محفظۀ پرایمینگ سوار می‌شوند.

عملکرد سیستم اطفا حریق سیلابی

در شبکه جریان پیدا کرده و از تمام اسپرینکلرها یا اسپری نازل ها آب تخلیه می شود. این سیستم ها در مکانهای پر خطر و مکانهایی که سرعت رشد حریق در آنها زیاد میباشند استفاده می شود. این سیستم ها دارای دانسیته بالا جهت تخلیه زیاد و سریع آب جهت جلوگیری از انتشار آتش میباشند. همزمان با عملیات اطفاء حریق، آلارم مکانیکی سیستم فعال شده و امکان ارتباط این سیستم به سیستم اعلام حریق و آلارم الکتریکی نیز وجود دارد. حال عملکرد سیستم سیلابی – پنوماتیکی با توجه به شکل تشریح میشود.

۱. در مرحله ۱، شیر سیلابی توسط هوای خشک تحت فشار قرار گرفته است. اسپرینکلر موجود در شبکه تحت فشار با توجه به درجه حرارت از پیش تعریف شده ، شکسته و فشار هوای داخل شبکه لوله کشی را پایین می آورد.

۲. در مرحله ۲ ، وسیله ای به نام Pneumaticactuator قراردارد که آب در پشت آن تحت فشار ، شیر سیلابی را مسلح نگاه داشته است. با انجام مرحله ۱ ، این وسیله اجازه عبور آب را از خود میدهد و فشار نگاهدارنده پشت دهانه شیر سیلابی برداشته میشود.

۳. در مرحله ۳ ، با برداشته شدن فشار نگاهدارنده پشت دهانه شیر سیلابی ، دهانه شیر سیلابی بازشده و آب در داخل شبکه لوله کشی جریان پیدا مینماید.

۴. در مرحله ۴، وسیله ای به نام Restrictedorifice به شیر اتوماتیک اجازه میدهد تا قبل از اینکه خط شارژ آب جهت Reset کردن شیر عمل نماید ، زودتر دهانه شیر اتوماتیک را باز نماید.

۵. در مرحله ۵ ، همزمان با شروع مرحله ۳ ، جریان کوچکی برای آلارم مکانیکی و الکتریکی جریان می یابد. در این مرحله سوییچ فشار قرار دارد که به شکل. نرمال باز میباشد. با ورود فشار آب به داخل این وسیله سوییچ بسته شده و از این طریق میتوان سیستم اعلام حریق را با سیستم اطفاء حریق در ارتباط قرار داد.

۶. در مرحله ۶ ، آب از تمامی اسپرینکلر ها بر روی حریق پاشیده میشود.

۷. ۷ در مرحله ۷ ، زمانی که مرحله ۱ انجام میشود علاوه بر عملکرد مرحله ۲ ، فشار آب از وسیله ای به نام Pressureoperatedreliefvalve نیز برداشته میشود ( PORV به شکل نرمال همیشه بسته است) ، همین عامل باعث بازشدن این وسیله میشود. تا مادامی که PORV باز باشد شیر سیلابی Reset نمیشود و به عملکرد خود ادامه میدهد.

– یک سیستم سیلابی با یک شیر دلوج سیلابی که در اصل یک شیرکنترل اتوماتیک آب است را (که در بخش قبل توضیح داده شد) بااجرای الکتریکی در نظر بگیرید.

– این شیر دلوج سیلابی به فشار آب تامینی که در پشت محفظه توسط یک دیافراگم محصور نگه داشته شده بستگی دارد که در این حالت آمادۀ اجرا است.

– آب تامینی که زیر فشار است به محفظۀ دیافراگمی شیر دلوج سیلابی ، شیر سلنوئید و ایستگاه کنترل دستی متصل است.

هوای موجود در اتمسفر را در ۳ بخش در نظر بگیرید:

  • سیستم لوله اسپرینکلر
  • سرشاخۀ سوئیچ اعلام حریق آبی و شیر اتوماتیک تخلیه (که عملکردآن توسط توپکی درون آن است)
  • سرشاخه‌ای که به شیر اتوماتیک قطع، وصل می‌شود زمانی که دتکتور حرارتی گرمای حاصل از حریق را کشف می‌کند، سیگنالی به کنترل پنل می‌فرستد و شیر سلنوئید را باز می‌کند که این شیر آب را به سمت محفظه‌ای دیافراگمی آزاد می‌کند و در نتیجه افت فشار مرتبط با محفظۀ دیافراگمی موجب می‌شود که شیر دلوج سیلابی در اثر نیرو باز شده و به آب اجازه دهد که توسط اسپرینکلرها (بانازل‌ها) خارج شود.

– جریان آب سیستم، علاوه بر حرکت به سمت اسپرینکلرها، پس از عبور از شیر یک طرفه آتش نشانی سوئیچ هشدار فشار جریان را فعال می کند.

– پس از عبور از سرشاخه مذکور در بخش سوم به شیرقطع اتوماتیک (جهت بستن آن) می رسد.

– با بسته شدن این شیر باعث می‌شود محفظه دیافراگمی بتواند مجددا تحت فشار قرار بگیرد.

سیستم اطفاء حریق سیلابی DELUGE

در این مقاله قصد داریم به معرفی سیستم اطفاء حریق سیلابی DELUGE بپردازیم،

سیستم های اتوماتیک اطفاء به چند دسته تقسیم میشوند:
۱ -Wet pip
۲ -Dry pipe
۳ -Alternate
۴ -Pre action
۵ -Deluge system
۶ -Halon system
۷-Foam system

هر کدام از موارد بالا بسته به شرایط محیط و نوع کاربری استفاده میگردند. از مهمترین سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک می توان به سیستم اطفاء حریق سیلابی DELUGE اشاره کرد این سیستم توسط یک عامل الکتریکی، پنوماتیکی و یا هیدرولیکی فعال می شوند. از جمله دتکتورهای استفاده شده جهت فعال شدن سیستم اطفاء حریق سیلابی DELUGE می توان به دتکتورهای شعله، آشکارسازهای شعله (FLAME DETECTOR)، دتکتور دود(SMOKE DETECTOR)، مولتی سنسور(MULTI SENSOR) و … اشاره کرد.

اسپرینکلرهای مورد استفاده در این سیستم از نوع باز بوده و پس از باز شدن دلیوژ ولو (Deluge valve)، آب در لوله ها جریان پیدا کرده و از تمام اسپرینکلرها یا اسپری نازل ها آب تخلیه می شود. در صورت استفاده از سیستم سیلابی در مناطق نزدیک به ساحل معمولا آب این سیستم ها آب دریا (SEA WATER) می باشد.

این سیستم ها در مکانهای پر خطر و مکانهایی که سرعت رشد حریق در آنها زیاد میباشند استفاده می شود. این سیستم ها دارای دانسیته بالا جهت تخلیه زیاد و سریع آب جهت جلوگیری از انتشار آتش میباشند. همزمان با عملیات اطفاء حریق، آلارم مکانیکی سیستم فعال شده و امکان ارتباط این سیستم به سیستم اعلام حریق و آلارم الکتریکی نیز وجود دارد.

راه‌اندازی سیستم سیلابی

– جهت راه‌اندازی مجدد سیستم اطفا حریق سیلابی بعد از حریق شیر اصلی جبرانی (که اساساباز یابه اصطلاح N – Oاست) به طور دستی بسته می‌شود، جهت قطع آب ورودی، هم چنین شیر کنترل جبرانی محفظۀ دیافراگمی نیز بسته می‌شود.

– در نهایت شیر اصلی تخلیه باز شده و به همه آب موجود اجازه تخلیه می‌ دهد.

– شیر اتوماتیک تخلیه (با مکانیزم توپکی و پیچ مخصوص کار می‌کند) نیز عملکرد تخلیه خود را انجام می‌دهد.

– با بازسازی سیستم عملکرد دستی و الکتریکی شیرکنترل جبرانی محفظه دیافراگمی مجددا پر از فشار می‌شود.

– به آرامی شیر کنترل اصلی جبرانی را باز کرده و آب باقی مانده از شیر اصلی تخلیه خارج می‌ شود.

– آب مجددا پشت دیافراگم (طرف مقابل آن) قرار می‌گیرد و به این طریق سیستم مجددا آماده بهره‌ برداری می‌شود.

ویدئو های مرتبط با اطفا حریق

شیر دلوج سیلابی | شیر دلوج سیلابی | شیر دلوج سیلابی | شیر دلوج سیلابی | شیر دلوج سیلابی

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up