نکاتی مهم در طراحی نمای ساختمان

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

نکاتی مهم در طراحی نمای ساختمان

توضیحات مقاله

نمای ساختمان مانند یک بسته بندی شیک عمل می کند! این نما است که ابتدا ما را به خود جلب می کند و سپس طراحی داخل و مزیت های ساختمانی مطرح می شوند. این نکته را مشاوران املاک، ساختمان سازهای پرکار و پرفروش و کم کار و کم فروش به خوبی درک می کنند! انسان از آشنایی، دیدار و یاری جستن از حواس خود ناخود آگاهش را تقویت می کند و الهام از همین منابع ساطع می شود.

طراحی نمای ساختمان

همه ما دوست داریم در ساختمانی زندگی کنیم که نمایی چشم نواز و متمایز داشته باشد؛ با این حال نما باید با سایر ساختمان ها و محیط اطراف هماهنگی داشته باشد. طراحی نما فرآیند پیچیده ای از انتخاب رنگ، مصالح، ترکیب اشکال و خطوط برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب است.

چه چیز باعث می شود نما زیبا به نظر برسد؟ چرا دیدن نمای خاص یک ساختمان در خیابان شما را مجبور می کند توقف کنید و زیبایی آن را نظاره کنید؟ علت آن رعایت چند نکته کلیدی در طراحی نمای ساختمان است. هر نوع طراحی چه نمای بیرونی ساختمان چه در فضای داخلی آن، باید از یک سری قواعد ساده پیروی کند تا نتیجه کار زیبا به نظر برسد.

نمای ساختمان به عنوان اولین دید ناظر از سطح کلی بنا به حساب می‌آید، از این رو از اهمیت بالایی برخودار است، طراحی نمای ساختمان می‌تواند در بالا بردن ارزش اقتصادی ساختمان در منطقه و یا حتی محله شما تاثیر گذار باشد، به این صورت با طراحی مناسب نمای ساختمان علاوه بر زیبایی بنا، می‌توانید ارزش مالی ساختمان خود را نیز بالا ببرید.

تصور کنید به عنوان کارفرما شروع به ساخت بنا خود می‌کنید؛ فرم کلی و پلان‌ها به بهترین شکل طراحی و اجرا می‌شوند و شما رضایت کامل از فضاهای داخلی دارید؛ اما به هر دلیلی وقت و دقت لازم را برای طراحی نما صرف نمی‌کنید و درصدد تکمیل سریعتر ساختمان هستید.
با اتمام پروژه متوجه می‌شوید که چه کلاهی سرتان رفته است! ساختمانی که شامل بهترین فضاهای داخلی است اما نمای جذابی ندارد؛ نمی‌تواند حس کنجکاوی کاربران را برای دیدن فضاهای درونی ساختمان تحریک کند!

از جمله سوالاتی که ممکن است در طراحی نمای بیرونی ساختمان برای کارفرمایان پیش آید، عبارتند از:

  • در طراحی نما به چه نکاتی باید دقت کرد؟
  • انواع سبک های طراحی نمای بیرونی ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟
  • آیا طراحی نما بر اساس نوع کاربری متفاوت است؟

طراحی نمای ساختمان دارای اصول و نکات بسیار زیادی است که هرکدام تاثیر خاصی بر روی نمای ساختمان دارند، سه مورد اساسی در طراحی نمای ساختمان سبک، کاربری و مصالح نما هستند.
ایجاد تناسب بین سبک طراحی نمای بیرونی ساختمان، کاربری ساختمان و همینطور استفاده از مصالح جدید و قدیمی در ترکیب با هم، در عین رعایت اصول و استانداردها و ضوابط طراحی نما تنها از برخی طراحان با تجربه بر می‌آید.

  • تقارن در طراحی نمای ساختمان
  1. مانند هر نوع طراحی، رعایت تقارن و توازن اشکال نقش مؤثری در ساخت فضا دارد.
  2. هر خانه برای آنکه در چشم بیننده زیبا به نظر برسد باید از تناسب و تقارن خاصی برخوردار باشد.
  • فرمی تابع عملکرد

درک درست از هدف ساخت بنا اولین و مهم ترین نقطه برای شروع طراحی آن است. توجه به کارایی ساختمان و درک نیازهای افراد ساکن در آن طرح کلی ساختمان را تشکیل می دهد. نمای داخلی و نمای بیرونی به یکدیگر وابسته هستند. نمای ساختمان باید بازتابی از طراحی داخلی آن باشد.

  • مصالح

یکی از مهم ترین مقولات در طراحی نمای ساختمان، انتخاب مصالح مناسب است. بهترین عملکرد انتخاب مصالحی است که علاوه بر زیبایی از دوام مناسبی برخوردار بوده و البته با شخصیت ساکنان خانه نیز هماهنگ باشند.

  • ترکیب رنگ

انتخاب رنگ نما یکی دیگر از دغدغه های همیشگی طراحان است. معماران بزرگ پیشنهاد می کنند دو پرده از یک رنگ را برگزینید و به کمک خطوطی که چند پرده تیره تر یا روشن تر هستند آن ها را از هم جدا کنید. اگر لازم بود می توان از یک رنگ متضاد برای درها استفاده کرد. رنگ ها می توانند چشم را فریب بدهند؛ به عنوان مثال، اگر قسمت بالایی نمای ساختمان را تیره تر و قسمت پایین را روشن تر رنگ کنید، ساختمان در چشم بیننده کوتاه تر به نظر می رسد.

  • مدل درها در نمای ساختمان

برخلاف تفکر بسیاری از افراد، درهای پارکینگ علاوه بر تأمین ایمنی ساختمان بر نما نیز تأثیرگذار هستند.

  • پنجره ها و شکل و مدل آن ها
  1. پنجره ها مانند روح خانه هستند که نور را به چهار دیواری ما هدیه می دهند.
  2. پنجره ها باید بادوام و بیانگر شخصیت کلی ساختمان باشند.
  3. نمای ساختمان مدرن با پنجره های بزرگ که از کف تا سقف کشیده شده اند زیباتر به نظر می آید.
  4. ساختمان کلاسیک با پنجره های متقارن نیم گرد سازگارتر است.
  • طراحی ورودی ساختمان
  1. ورودی خانه قسمتی از نمای خانه است که تأثیر مستقیم بر زیبایی آن دارد.
  2. برای ساخت یک ورودی شیک می توان از رنگ متضاد و متریال متفاوت استفاده کرد تا بیشتر به چشم بیاید.
  3. نورپردازی، کاشت گیاهان، دستگیره ها و نرده ها نیز می توانند درطراحی زیبای ورودی ساختمان یاری رسان باشند.
  • محوطه سازی
  1. محوطه سازی فراتر از قرار دادن چند گل در گلدان های جلوی ساختمان است.
  2. انتخاب گیاهان مناسب و چیدمان مناسب آنها درکنار مصالح می تواند نمای ساختمان را متفاوت نشان دهد.
  3. بهترین گزینه استفاده از گیاهان همیشه سبز بومی آن ناحیه است.
  • نورپردازی نمای ساختمان

اجازه ندهید نما در تاریکی فرو برود. نورپردازی اصولی و مناسب زیبایی خانه را در شب چندین برابر می کند. علاوه بر چراغ هایی که در قسمت ورودی و محوطه ساختمان قرار دارند؛ باید چراغ هایی برای نورپردازی نما در نظر گرفت. چراغ ها را متناسب با سبک سازه انتخاب کنید؛ برای نمای ساختمان کلاسیک از چراغ های فانوس مانند استفاده کنید و چراغ های مدرن و فلزی را برای طراحی نمای ساختمان مدرن به کار ببرید.

  • اهمیت ایمنی در نمای ساختمان

امروزه ایمنی یکی از ارکان اصلی در ساختمان ها می باشد اللخصوص نحوه جا نمایی تجهیزات ایمنی در نمای ساختمان یا استفاده از تجهیزات ایمنی مدرن در نمای ساختمان امروزه استفاده از تجهیزات اعلام حریق و

اطفا حریق

یکی از الزامات ایمنی می باشد که علاوه بر ایمنی ساختمان می تواند شکل و نمایی بهتری را نیز به ساختمان ببخشد.

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ما و آگاهی از محصولات آتش نشانی ، پروژه آتش نشانی ، دانلود آتش نشانی ، اخبار آتش نشانی و مقالات آتش نشانی مرتبط با حوزه ایمنی و آتش نشانی ، سایت شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان را به دوستان خود معرفی فرمائید. همچنین جهت ارتباط با کارشناسان این شرکت از صفحه تماس با ما استفاده فرمائید.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up