نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی

توضیحات مقاله

امروزه نرم افزارهای عمومی و تخصصی جزئی اجتناب ناپذیر از زندگی افراد شده و عملا سکان تسهیل امور ارتباطی را در دست دارد. در حوزه ایمنی حریق هم نرم افزارهای کاربردی و متعددی وجود دارند که در ادامه به برخی از نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی اشاره می شود:

نرم افزار آتش نشانی

  • بی نیاز از اختصاص کامپیوتر
  • بی نیاز از نصب هی چگونه افزودنی و یا کامپوننت بر روی کامپیوتر
  • بی نیاز از اینترنت سرعت بالا
  • مستقل از سیستم عامل
  • مستقل از مرورگر و قابل اجرا بر روی تمامی مرورگرها
  • بی نیاز از آموزش
  • کاملاً تحت وب
  • رابط کاربری ساده، سریع و منحصر به فرد
  • سرعت بالا در تهیه گزارشات
  • تهیه گزار شها در سه فرمت وب، ورد و اکسل
  • قابلیت ارسال اطلاعات حادثه و یا حریق ثبت شده به و بسایت سازمان
  • دارای گزارش ساز قدرتمند
  • تولید نمودارهای واکن شگرا و زیبا

امکانات نرم افزار آتش نشانی

– امکان تعریف کدینگ های مورد گزارش، کاربری، بیمه، علت بروز حادثه، علت بروز حریق، وسایل امداد، واحد، مواد مصرفی، وسایل اطفائیه، مناطق شهرداری، اطلاع گیرنده، میزان تحصیلات، عامل ایجاد حادثه، فرماندهان عملیات، مسئولین ایستگاه و…

– ثبت اطلاعات مربوط به ایستگاه های آتش نشانی نظیر کد ایستگاه و نام ایستگاه

– ثبت و نگهداری اطلاعات مراکز درمانی اعم ثبت و نگهداری از نام مرکز درمانی، تلفن و آدرس

– امکان کنترل و تعیین سطوح دسترسی کاربران امکان کنترل و تعیین سطوح دسترسی کاربران بسته به نوع مسئولیت آنها

– ارائه انواع گزارش های آماری حادثه / حریق ثبت و نگهداری اطلاعات حوادث و حریق ها اعم از مشخصات عمومی حادثه / حریق، موقعیت حادثه، عوامل ایجاد حادثه و اطلاعات تکمیلی در دو بخش:

– ثبت و نگهداری اطلاعات خسارات وارده به تجهیزات آتش نشانی در هر حادثه

– ثبت و نگهداری اطلاعات مواد مصرفی در هر حادثه

– ثبت اطلاعات حادثه دیدگان اعم از نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، جنسیت، سن، شغل، تحصیلات، نوع آسیب، وضعیت سلامتی و محل اعزام مجروح

– امکان ثبت و نگهداری کلیه تصاویر هر حادثه

– امکان ارسال فایل خروجی PDF

– امکان ارسال فایل خروجی Excel

– امکان ساخت گزارشات دلخواه

گزارش خروجی نرم افزار آتش نشانی

-برگ گزارش عملیات

-آمار حریق /حادثه به تفکیک ایستگاه ها و مصدوم و متوفی

-آمار سالیانه انواع حریق/حادثه به تفکیک ماه

-آمار مقایس های حادثه و حریق به تفکیک در دو بازه زمانی قابل انتخاب برای مثال فروردین امسال با فروردین سال گذشته و یا اردیبهشت/ و یا سه ماهه اول با سه ماهه دوم

-گزارش تعداد وسایل و تجهیزات امدادی بکارگرفته شده

-گزارش مقدار مواد مصرفی بکارگرفته شده

-گزارشهای دلخواه به کمک گزارش ساز قدرتمند

-نمودار مقایسه ای حادثه و حریق در دو بازه زمانی

-نمودار تعداد حادثه / حریق

-نمودار تعداد عملیات ایستگاه ها

-نمودار تعداد مصدومین و متوفیان

  • نرم افزار آنالیز و محاسبات جریان سیالات با Sunrise PIPENET Vision 1.5.0.2722

یکی از نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی می باشد. این نرم افزار به منظور آنالیز و محاسبات جریان سیالات ارائه شده و یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای رشته مهندسی مکانیک به شمار می رود. PIPENET VISION توسط شرکت SUNRISE SYSTEMS در کشور انگلستان طراحی و تولید شده است. این نرم افزار به سه مدول نرم افزاری مجزای زیر تقسیم می شود:

  • مدول نرم افزاری استاندارد Standard Module

آنالیز و محاسبات هیدرولیکی جریان سیال در حالت پایدار، برای سیالات متفاوت از قبیل آب، هوا، بخار… و سیال های تعریف شده بوسیله کاربر در سیستمهای مختلف، توسط این نرم افزار انجام پذیر می باشد. سیستم آب خنک کن، سیستم توزیع و پخش بخار، سیستم های تهویه، سیستم هوای فشرده و سیستم های لوپ بسته از این دسته سیستم ها می باشند.

با توجه به وجود دو فاز طراحی و محاسبه می توان با تعیین حداکثر سرعت مجاز و یا افت فشار مناسب، در نهایت سایز لوله ها و نقطه کارکرد پمپ ها و… را تعیین و نیز می توان با مشخص کردن سایز لوله ها، محاسبات را کنترل و صحت آنها را مشاهده نمود.

  • مدول نرم افزاری اسپری/ اسپرینکلر Spray/Sprinkler Module

یک نرم افزار آتش نشانی ابزاری توانمند به منظور طراحی سیستم های آتش نشانی در نیروگاه، پالایشگاه، سایتهای پتروشیمی و… مطابق با قواعد NFPA, NFPA 13, NFPA 15 NFPA16 می باشد.

سیستمهای آتش نشانی ترکیبی از رینگ اصلی، سیستم دلوج ، سیستم اسپرینکلر، تزریق فوم و… بوده که می توان با استفاده از نرم افزار فوق، سایز پمپها، لوله ها ناز لها  Spray & Sprinkler و… را طراحی و محاسبه نمود.

این نرم افزارهمانند Standard Module برای آنالیز جریان سیال در سیستم های آتش نشانی برای حالت پایدار در دو فاز طراحی و محاسبه می باشد. نگارش جدید این مدول نرم افزاری دارای قابلیت Import/Export با نرم افزار AutoCAD می باشد.

  • مدول نرم افزاری گذرا و ناپایدار Transient Module

قابلیت بسیار بالا در آنالیز دینامیکی شبکه های لوله کشی بویژه خطوط انتقال سیال همراه با محاسبه نیروهای ناپایدار هیدرولیکی، از ویژگی های این نرم افزار می باشد در سیستم هایی که موج های فشاری ناشی از بازو بسته شدن شیرآلات، خاموش شدن ناگهانی پمپ یا توربین بخار و… وجود دارد.

نیروهای غیرمتقارن بزرگی تولید می شود که این نیروهای هیدرولیکی ناپایدار، خطر شکستگی شبکه لوله کشی و خسارات ناشی از آن را در پی دارند.

توسط این نرم افزارع علاوه بر آنالیز دینامیکی شبکه های لوله کشی و مشاهده موج های فشاری به صورت گرافیکی نمودار و انیمیشن امکان بررسی راه حل های موجود به منظور کاهش موج های فشاری و به تبع آن نیروهای ناپایدار هیدرولیکی از قبیل استفاده از اکومولاتور، تانک سرج، تغییر در نحوه باز و بسته شدن شیرها و… نیز میسر می باشد.

نگارش جدید این مدول نرم افزاری دارای قابلیت ارتباط با نرم افزار آنالیز تنش لو له ها، CAESAR II می باشد که همین امر باعث شده است تا یکی از نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی باشد.

نرم افزار آتش نشانی اتو اسپرینک

یکی از نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی می باشد. اتو اسپرینک، نرم افزاری کامل، قدرتمند و مستقل و بدون نیاز به نرم افزارهای دیگر Stand Alone می باشد. این برنامه برخلاف برنامه های دیگری که در زمینه سیستم های اطفاء حریق کار می کنند نیازی به برنامه اتوکد ندارد. از ویژگی های مهم اتواسپرینک به موارد محاسبات هیدرولیکی پیشرفته، دقیق و البته یکپارچه، امکانات Stocklisting و همچنین تطابق کامل با نقشه های اتوکد می توان اشاره کرد.

اتو اسپرینک قابلیت هایی در درون خود دارد که می تواند در طراحی و محاسبات سیستم های اسپرینکلر بسیار مفید باشد. با کلیک بر روی یک دکمه گزارش کامل هیدرولیکی و نیز وضعیت اجزای بکار رفته در سیستم مشخص می گردد.

تمام المان های بکار گرفته شده در سیستم اسپرینکلر به نوعی هوشمند هستند و به همین خاطر، نرم افزار اتو اسپرینک توانایی هشدار به کاربر، درصورت رخ دادن اشتباه را داراست بطور مثال نرم افزار به کاربر اجازه استفاده اتصالات دنده ای روی لوله های با ضخامت کم را نمی دهد. همچنین نرم افزار بر اشتباهات در اتصالات لوله ها نظارت دارد و با عنوان نشتی آنها را نشان می دهد.

قابلیت های نرم افزار آتش نشانی اتو اسپرینک

– رسم نقشه های بسیار دقیق و تقریبا واقعی پرینت یا پلات امکان ورود Import و خروج Export فایلهای DWG

– امکان انجام محاسبات هیدرولیکی بدون اتمام کشیدن نقشه یا حتی سیستم و بدون الزام به اضافه نمودن اتصالات

– طراحی تمامی سیستم های اسپرینکلر با نقشه های دو بعدی و سه بعدی و بطور همزمان و خودکار

– انجام محاسبات هیدرولیکی بطور همزمان با کشیدن نقشه گزارش محاسبات هیدرولیکی طبق فرمت NFPA

– گزارش استاندارد نرم افزار آتش نشانی اتو اسپرینک با تمام جزئیات

– قابلیت های کمکی اتوماتیک رسم In-Rack و Loop تبدیل المان ها به صورت نشانه ها به ستون، کمان ها به خطوط چندبخشی، دایره ها به اسپرینکلر و خطوط به لوله…

– ایجاد تفاوت در رنگ لوله ها متناسب با دبی که باعث درک بهتر ظاهری از نقشه و شرایط هیدرولیکی می شود.

– فعال شدن تمامی دستورها به صورت صوتی

– تهیه مدل های ساختمانی سه بعدی، اجزای سازهای و المان های مکانیکی و برنامه شناسایی ناهماهنگی در نقشه و طرح ابزارهای مدلسازی سه بعدی

– بررسی وجود تداخل و نمایش هشدارهای اینتراکتیو جهت هماهنگی پروژه

– معرفی و ارائه نقشه و مدل نهایی در قالب Walkthrough Visualization که همین امر باعث شده است تا یکی از نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی باشد.

نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی | نرم افزارهای کاربردی در آتش نشانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up