آتشفشان دماوند امکان دارد هر لحظه فعال شود!

نگارنده:

Share
(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

آتشفشان دماوند

توضیحات مقاله

مدل‌های‌نقشه‌برداری که از آتشفشان دماوند توسط تصاویر ماهواره‌ای‌ دریافت شده، تغییر شکل‌های دائمی را از‌ سال‌ها قبل‌ در قله دماوند نشان داده و این تغییر شکل در نهایت روزی به انفجار و آتشفشان منجرخواهد شد.

آتشفشان دماوند

سال ۹۷ بود که برخی از اساتید زمین شناس در خصوص فوران آتشفشان قله دماوند اظهار نظر‌هایی کردند و مدعی شدند که به زودی این آتشفشان فوران می‌کند.
به گفته این اساتید هر آتشفشان دارای مراحل مختلف زندگی، از جمله مرحله تولد، مرحله تکامل (فعالیت زیادی) و مرحله خفتگی (خاموشی) است. بر اساس مطالعاتی که در اطراف کوه دماوند صورت گرفته خاکستر‌های آتشفشانی و جریان‌های گدازه‌ای دیده شده است.
هر ساله در جهان بیش از ۵۰ آتشفشان فوران می‌کند، جریان‌های گل آلودگی خاک، زمین‌لرزه، انتشار گاز و ایجاد منابع آب‌های زیر زمینی جدید از جمله نشانه‌های فعالیت یک آتشفشان است.
به گفته زمین شناسان فعالیت آتشفشان دماوند در مراحل ابتدایی به صورت گدازه‌های آرام خواهد بود و در مراحل بعدی به صورت فوران، انفجاری رخ می‌دهد.
لازم به ذکر است که در ایران علاوه بر دماوند، آتشفشان‌های سهند، تفتان، بزمان و سبلان شرایط فعال شدن را دارند و احتمال فوران در آن‌ها وجود دارد. قله دماوند در حال حاضر با ارتفاع ۵۷۶۰ متر به عنوان بزرگترین قله خاورمیانه شناخته می‌شود که شهر‌های تهران، آمل و سواحل شمالی دریای خزر در نزدیکی آن قرار دارند.
گفتنی است که آتشفشان دماوند حدود هفت هزار سال پیش فعال بوده و بعد از آن دیگر به صورت کامل خاموش شده و هیچ فعالیتی نداشته است. بر همین اساس به گفته مرتضی طالبیان عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم زمین، اگر در فصل زمستان شاهد فعالیت آتشفشان دماوند باشیم، باد‌های غربی منطقه‌ای بر جهت و شدت آن‌ها تاثیر می‌گذارد و اگر در تابستان این کوه فعال شود شهر تهران بیشترین آسیب را خواهد دید.

 

با توجه به وقوع سیل در گزنک استان مازندران احتمال دارد، بدنه قله دماوند گرم‌تر شده باشد و یخ برف‌های روی خود را ذوب کرده باشد. در این صورت باید به شدت نگران وضعیت دماوند بود.

احتمال وقوع سیلاب ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند

سیلاب اخیر درگزنک‌مازندران می‌توانددلایل متفاوتی از جمله گرمای هوا، بارش روزهای قبل‌ و‌ یا گرم شدن قله در اثر فعالیت آتشفشانی داشته باشد.

وضعیت آتشفشان دماوند قابل کنترل و مدیریت است

برخلاف زمین‌لرزه که به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست می توان آتشفشان‌رادر صورت پایش دائم‌ومستمر پیش‌بینی و مدیریت نمود.

در صورتی که‌به موقع درخصوص‌وقوع این پدیده واردعمل شویم می‌توانیم‌ در آسایش به تماشای این رویداد زیبا بنشینیم ولی‌ متاسفانه هیچ پایشی درباره دماوند نمی‌شود.

آتشفشان

به گفته کارشناسان آتشفشان روزنه‌ای در سطح زمین است که سنگ‌های گداخته، خاکستر و گازهای درون زمین، از آن به بیرون فوران می‌کنند.

فعالیت آتشفشان

فعالیت آتشفشانی با برون‌افکنی سنگ‌ های مذاب، با گذشت زمان، باعث پیدایش کوه‌های آتشفشانی بر سطح زمین شده‌ است.

آتشفشان‌ها معمولاً در نقاطی یافت می‌شوند که صفحه‌ های سخت پوسته زمین‌ساخت، همگرایی یا واگرایی دارند.

هر آتشفشان سه قسمت اصلی دارد:

  • دهانه

که نوک آتشفشان است.

  • اتاقک‌مواد مذاب و داغ آتش فشان

محلی که مواد مذاب قبل از فوران آن جا جمع می‌شود.

  • مجرای مرکزی

محل اتصال اتاقک به دهان آتشفشان است.

ماگما

درون زمین تودهٔ سنگ‌های آذرین با حرارت بسیار زیاد (حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد) وجود دارد که ماگما نامیده می‌شود.

ماگما،با رسیدن به سطح زمین،سردوجامد شده‌ و گدازه نامیده می‌شود که این فرآیند باعث تشکیل آتشفشان می‌گردد.

ایمنی در برابر آتشفشان دماوند

طبق تحقیقات کارشناسان به طورکلی تعداد تلفات آتشفشان‌ها خیلی کمتر از حوادث طبیعی دیگر مانند زلزله، تسونامی، سیل و امراض خطرناک واگیردار است. شرط این که آتش فشان‌ها حادثه زا باشند، آن است که فعالیت انفجاری داشته و فوران آن در مناطق مسکونی باشد. مهمترین عواملی که سبب مرگ و میر می‌شوند، عبارتند از: جریانهای گدازه و جریانهای گلی (لاهار)، پرتاب خاکستر و ابرهای سوزان. در هر صورت ایمنی در برابر آتش فشان یک مقوله بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پدیده‌های همراه آتشفشان‌ها

  • پدیده‌های ویرانگر

پدیده‌های ویرانگر قدرت تخریب زیادی دارند و عموماً خطرناک هستند. مانند هنگامی که فوران‌ها در زیر پوششی از آب دریا یا یخ یخچال‌ها صورت گرفته باشد. فوران در اعماق آب منجر به فرونشت آب دریا و ایجاد سونامی می شود.

  • بهمن‌های سوزان

بهمن‌های سوزان فقط در نتیجه قوه ثقل بر روی توده‌ای از گدازه که قسمتی ازآن جامد گردیده، به وجود می‌آیند.

گدازه ویسکوز که سطح آن جامد باشدو بافشار مواد مذاب زیرین از جا کنده شود و از دهانه لبریز و روی دامنه سرازیر گردد، نیروی ثقل از یک طرف دیگر، سبب تحرک بیشتر قطعات ریزشی و سوزان در شیب‌های تند دامنه آتشفشان می‌شود.

  • باران‌های ناشی از فوران

فوران آتشفشانی همیشه بخارآب زیادی وارد اتمسفر می کند که با فوران خاکستر همراه است. خاکسترهای ریزآتشفشانی که در هوا معلق هستند، مانع رسیدن نور خورشید به سطح زمین می‌گردند و در نتیجه سبب کاهش دما می‌شوند.

  • کمان‌های نورانی

از پدیده‌های ثانوی دیگر می‌توان کمان‌های نورانی را ذکر کرد که در هنگام انفجار شدید کوه وزوو مشاهده و حتی عکسبرداری شد و بسیار جالب و استثنائی بود.

کمان‌های مزبور را باید امواج صوتی دانست که بخش‌های متحدالمرکزی از انبساط و انقباض هوادر آن‌ها پدید آمده است، این بخش‌ها باعث شکست نور می‌شوند.

شناخت زمین شناسی آتشفشان تحت مراقبت

در پیشگوئی فوران‌ها، شناخت زمین شناسی دستگاه آتشفشان امری اساسی است. با بررسی تاریخچه فوران‌های مختلف و تعیین سن دقیق یک آتشفشان می‌توان راجع به تعداد تقریبی فوران‌ها، نوع فعالیت و چگونگی تحولات، نظم و قاعده فوران‌ها و خواب آتشفشانی آگاهی به دست آورد.

پیشگویی دقیق فوران آتشفشان در ایسلند

از قبل باید مناطق گسلی و نحوۀ جریان آب در اطراف آن تعیین شود. همچنین محل‌هائی که ممکن است لغزش‌های زمین جریان‌هائی از گل به وجود آورد، مدنظر باشد. در پیشگوئی از خسارات رعایت موارد فوق امری الزامی است. بر اساس همین مطالعات زمین شناسی است که ایسلندی‌ها دقیقا وقوع فوران‌ها را پیشگوئی کرده و به ندرت پیش‌بینی آن‌ها خلاف از آب درآمده است، زیرا آن‌ها مقدار و نحوۀ فوران‌های هر آتشفشان را مشخص کرده اند.

آب شناسی

امروزه در هر آتشفشانی علاوه بر مطالعات زمین شناسی، بررسی‌های آب شناسی نیز انجام می‌شود.

بررسی های آب شناسی در آتش فشان ها دو حالت کلی دارد:

  1. آب داغ و پرفشار در هنگام نفوذ درشکستگی‌ها و روزنه‌ای آتشفشان به بخار تبدیل شده و قدرت‌ انفجاری زیادی‌ پیدامی‌کند.
  2.  آب‌های سطحی حجم بالایی از خاکستر دانه ریز را به جریان گل یا لاهار تبدیل می کند.

براثر همین جریان گل که در ۱۳ نوامبر ۱۹۸۵ در‌ دامنه کوه آتشفشان نوادودل‌روئیز به‌ جریان افتاد،شهر کلمبیائی آرمرو‌‌ مدفون شد. با بررسی‌های دقیق زمین شناسی می‌توان کلیه این خطرات‌ را در مورد آتشفشان دماوند و سایر آتشفشان ها محدود کرد.

ایستگاه‌های مراقبت

برای پیشگوئی یک فوران آتشفشانی، استقرار یک ایستگاه مراقبت در دامنه‌های آتشفشان مانند آتشفشان دماوند دومین شرط لازم است.

حداقل دستگاه‌ هایی‌ که باید برای مراقبت‌ از یک آتشفشان مورد استفاده قرارگیرند، شامل تقریباً ۱۰ زلزله سنج است.

با این وسایل و به کمک چند متخصص وظیفه شناس، می‌توان در مقابل بیداری هر آتشفشانی آماده بود.

آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ما و آگاهی از محصولات آتش نشانی ، پروژه آتش نشانی ، دانلود آتش نشانی ، اخبار آتش نشانی و مقالات آتش نشانی مرتبط با حوزه ایمنی و آتش نشانی ، سایت شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان را به دوستان خود معرفی فرمائید. همچنین جهت ارتباط با کارشناسان این شرکت از صفحه تماس با ما استفاده فرمائید.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند | آتشفشان دماوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up