• مقوله ایمنی در مدیریت شهری مغفول مانده است

در همین راستای حذف وندور لیست آتش نشانی ، یک متخصص ایمنی و مهندسی حریق گفت: هرساله به دلیل خلأ قوانین بازدارنده در حوزه ایمنی و آتش نشانی میلیارد‌ها ریال به کشور خسارت وارد می‌شود و هزاران نفر تحت تاثیر تبعات منفی مستقیم و غیر‌مستقیم آن قرار می‌گیرند.

بهداد رضائی مدیر عامل شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( دارنده مدرک NFPA 13 و مدرک NFPA 72 از کشور امریکا بعنوان مشاور آتش نشانی ، متخصص محصولات آتش نشانی از جمله اعلام حریق بالاخص اعلام حریق آدرس پذیر ، اطفا حریق ، درب ضد حریق ، کپسول آتش نشانی برای مثال کپسول آتش نشانی پودری ، جعبه آتش نشانی ، بوستر پمپ آتش نشانی ، اسپرینکلر و شارژ کپسول آتش نشانی )

و متخصص ایمنی و مهندسی حریق نیز در خصوص بخشنامه صادر شده از طرف شهرداری تهران گفت: اگر به پشت پرده آراسته و فریبنده شهر تهران، نگاهی دقیق و کارشناسانه داشته باشیم شاهد خواهیم بود که مسائل بسیاری در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری مغفول مانده که یکی از مهم‌ترین آنها مقوله ایمنی است.

بهداد رضائی ، وارد کننده تجهیزات آتش نشانی خاطر نشان کرد: هرساله به دلیل خلأ قوانین بازدارنده در حوزه ایمنی و آتش نشانی میلیارد‌ها ریال به کشور خسارت وارد می‌شود و هزاران نفر تحت تاثیر تبعات منفی مستقیم و غیر‌مستقیم آن قرار می‌گیرند.

وقوع حوادث بزرگ در اثر عدم رعایت ضوابط ایمنی، افکار عمومی جامعه را دچار احساسات منفی نسبت به عملکرد مدیریت‌های شهری و محلی می‌کند، این درحالی است که جوامع دیگر با استفاده از تجربیات گرانبهای ناشی از وقوع حوادث و آتش‌سوزی‌ها و با انجام اقدامات اساسی، به ویژه وضع قوانین سختگیرانه در حوزه پیشگیری، ضمن کاهش خسارت‌های مادی و جانی، آرامش روانی را نیز برای هموطنان خود فراهم کرده‌اند.

این متخصص ایمنی و مهندسی حریق افزود: با توجه به فعالیت‌های گسترده‌ای که سازمان آتش نشانی در دهه‌های اخیر در زمینه آموزش کارشناسان حوزه ایمنی انجام داده است تا این کارشناسان بتوانند خدمات مطلوب مطابق با آخرین ضوابط آتش نشانی یا ضوابط آتش نشانی تهران و استاندارد‌های معتبر بین‌المللی ارائه دهند، این تصمیم به یکباره می‌تواند پتانسیلی را که در سازمان آتش نشانی به‌وجود آمده است به هدر دهد.

وی عنوان کرد: حالا این سوال‌ها مطرح می‌شود که اگر خدمات ایمنی از شرح مسوولیت سازمان آتش نشانی حذف شده و به سمت دفاتر خدمات الکترونیک شهر برده شود آیا این پتانسیل در دفاتر خدمات شهری موجود است؟ آیا مهندسان این حوزه در دفاتر خدمات حضور دارند؟ آیا تجهیزات تست و تحویل سیستم‌های ایمنی در دفاتر خدمات وجود دارند؟

آهنگری اظهار کرد: دفاتر خدمات الکترونیک شهر قابلیت ارزیابی و نیز تجهیزات لازم برای تست سیستم‌های ایمنی و آتش نشانی نصب شده در اماکن را ندارند و این موضوع می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به آینده ایمنی شهری وارد کند.

این متخصص ایمنی و مهندسی حریق تصریح کرد: ما این موضوع را قبول داریم که نواقصی در سیستم اداری سازمان آتش نشانی وجود داشته و همیشه سعی بر رفع این نواقص بوده است؛ اما بهتر است با برنامه‌ریزی مدون، در جهت اصلاح سیستم اداری و تسریع در پیگیری امور اقدام شده و از پاک کردن صورت مساله اجتناب شود.

وی خاطر نشان می‌کند: فراموش نکنیم سازمان آتش نشانی یک سازمان تخصصی و کارآمد در امر ایمنی و آتش نشانی است که زیرساخت‌های نظارتی آن کاملا مهیا و در حال خدمت رسانی است، اما دفاتر خدمات الکترونیک بستری برای ارائه خدمات عمومی شهرداری به شهروندان است و با اصول ایمنی به‌طور حرفه‌ای و تخصصی آشنایی ندارند.