تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق

نگارنده:

(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق

توضیحات مقاله

ﺳﺮوﯾﺲ و ﻧﮕﻬﺪاری اعم از اﻧﺠﺎم ﺑﺎزرﺳﯽ, ﺗﺴﺖ, ﺗﻌﻤﯿﺮات, ﺳﺮوﯾﺲ دوره ای و ﻣﻘﻄﻌﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻋﻼم ﺣﺮﯾﻖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن از آﻣﺎده ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﻮدن داﺋﻤﯽ آن.

تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق یک مبحث مهم در حوزه ایمنی و آتش نشانی محسوب می شود. همچنین ایستائی در تولید می‌تواند هر دلیلی داشته باشد، ازجمله: ایجاد حریق، سوختن برخی تجهیزات و نابودی ابنیه و سالن که متأسفانه تاکنون شاهد تعدادی از این حوادث بوده ایم. لذا در این گونه موارد، مدیران و صاحبان صنایع، توجه ویژه‌ای به امر پیاده‌سازی سیستم‌های حفاظتی مرتبط با تجهیزات تولید دارند.

یکی از مهمترین این سیستم‌ها، سیستم اطفا حریق است که در سالن‌های تولید صنایع مختلف، به منظورحفظ ماشین آلات در برابر حریق‌های احتمالی مورداستفاده قرار می‌گیرد نکته مهم این است که این سیستم‌ اطفاء شاید مدتها بدون استفاده، تنها در حالت آماده به کار بوده و فقط برای عملکرد در یک روز مبادا باشند که باید به درستی هرچه تما متر عمل کنند.

بنابراین اطمینان از سلامت عملکردی و حفظ شرایط مطلوب آن‌ها تنها با انجام یک پروسه صحیح نگهداری و تعمیرات مؤثر به دست خواهد آمد. چرا که همواره باید دانست که پیشگیری مقدم بر درمان است.

در این نوشتار کوشیده شده است تا با یادآوری ضرورت وجود واحد نگهداری و تعمیرات پویا، نوین و سیستماتیک و داشتن استراتژی در زمینه آن، بر رویکردی خودجوش، بومی و کاربردی خصوصاً در حوزه سیستم‌ اطفاء حریق تأکید اساسی گردیده است. پیش از هر چیز لازم است ابتدا با مفهوم دقیق نت آشنا شویم.

ابلاغیه سازمان آتش نشانی تهران

با توجه به اضافه شدن دو بند جدید در فرم تعهد حفظ، تعمیر و نگهداری آتش نشانی با موضوع ادامه داشتن این تعهد پس از دو سال تا مادامیکه ساختمان در حال استفاده می باشد و همچنین توضیحاتی در بند آخر مبنی بر عدم الزام مالک نسبت به عقد قرارداد تعمیر و نگهداری آتش نشانی قبل از بازدید نهایی و مختار بودن متقاضی جهت تعویض شرکت در هر مرحله از روند اخذ تاییدیه ایمنی،

فلذا به تمامی شرکت های مجری ابلاغ می گردد از تاریخ دستورالعمل های ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ به بعد تمامی فرم های تعهد نامه تعمیر و نگهداری سیستم آتش نشانی می بایست با فرمت جدید تهیه شده و مالک را نسبت به تمامی بندهای مندرج در تعهد آگاه سازند.
لازم به ذکر است مسئولیت جوابگویی متقاضیان به واسطه قصور شرکت در این رابطه به عهده شرکت بوده و در صورت نارضایتی از جانب مالکین، مطابق آیین نامه تخلفات با شرکت مربوطه برخورد می گردد.

نت مخفف کلمه نگهداری و تعمیرات، maintenance است و به مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی که به منظور نگه داشتن تجهیزات، در سطح قابل قبول ازنظر عملیاتی (نگهداری) و یا بازگرداندن تجهیزات معیوب به چرخه استفاده (تعمیرات) و بهره‌برداری گفته می‌شود نتیجه مورد انتظار از این اقدامات، ایجاد آمادگی، حفظ قابلیت عملیاتی، تداوم و استمرار عملیاتی تجهیزات برای شرایط تعریف شده خواهد بود. به طورکلی اهداف سیستم نت در یک واحد عبارت‌اند از: پاسخگوئی کارا، مؤثر و سریع در هنگام نیاز به فعالیت‌های پیشگیری و اصلاحی، به منظور حفظ آن واحد در یک سطح استاندارد و قابل قبول است.

سیستم نت

سیستمی است که با برنامه‌ریزی و کنترل مدون مجموعه فعالیت‌هائی نظیر طراحی و برنامه‌ریزی، تخصیص منابع، تدوین سیاست‌ها و رو شهای عملیاتی، جمع‌آوری اطلاعات، بازخور و تحلیل اطلاعات را به منظور بهسازی طرح‌ ها، برنامه‌ها و رو شهای تدوین شده و با هدف افزایش کارائی و بالا بردن عمر مفید تجهیزات، اطمینان از آماده به کار بودن کلیه تجهیزات و فراهم آوردن شرایطی که مأموریت سازمان توأم با حفظ ایمنی کارکنان تأمین شود را به عهده دارد علل رویکرد به ایجاد و بهره‌برداری از سیستم‌ نت را می‌توان در موارد زیر متصور شد:

تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق 2

– متنوع بودن تجهیزات مورد بهره‌برداری

– زیاد بودن تعداد تجهیزات تحت پوشش تعمیرگاه‌ها

– حساس بودن تجهیزات (ازنظر عملیاتی، سرمایه گذاری و….)

– بالا بودن هزینه‌های تعمیرات اتفاقی

– بالا بودن هزینه‌ها ناشی ازکار افتادگی تجهیزات (مالی و جانی)

وظایف کلی سیستم نت

  • برنامه‌ریزی، اجرا
  • کنترل و ثبت وقایع
  • بایگانی
  • تجزیه و تحلیل
  • ارائه گزارش های مورد نیاز فعالیت‌های کلی

تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق

  1. تعمیر سیستم اطفا حریق Repair
  2. تعویض Chang replacement
  3. تنظیم Adjust
  4. سرویس Service
  5. آزمایش Test

مراحل استقرار سیستم نت در سیستم اطفا حریق :

  1. شناسائی و لیست برداری از تمامی ماشین آلات
  2. مشخص کردن محدوده‌ها با توجه به فرآیند تولیدی
  3. مشخص کردن گروه ماشین آلات
  4. تهیه شناسنامه ماشین آلات
  5. تهیه لیست تجهیزات ماشین آلات
  6. تهیه لیست قطعات یدکی ماشین آلات
  7. کدگذاری ماشین آلات
  8. پایش اطلاعات جمع‌آوری شده
  9. تکمیل جداول پایه سیستم مکانیزه
  10. تعریف فعالیت‌ها
  11. تهیه گزارش اولیه فعالیت‌ها از انواع ماشین آلات
  12. بازنگری و تأئید نهائی
  13. تکرار فعالیت‌ها برای تمامی ماشین آلات و راه‌ اندازی سیستم
تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق

هدف کلی در تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق

طولانی کردن عمر تجهیزات با حداقل هزینه و بیشترین بهره وری طول عمر از زمان نصب ماشین آلات در طول زمان تولید تعریف می‌شود

ازجمله اهداف اجرای تعمیر سیستم اطفا حریق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– افزایش کارآئی و بهره وری

– افزایش ایمنی کار و محصول

– افزایش طول عمر دستگا هها و تجهیزات و جلوگیری از فرسودگی آ نها

– کاهش ساعات توقف کار

– کاهش هزینه‌های بهره‌برداری

– کاهش مصرف قطعات یدکی

چه کسی مسئول تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق است؟

مالک سیستم، مسئولیت تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق و اعلام حریق و تجهیزات جانبی آن‌ها را در شرایط عملکرد مناسب به عهده دارد. نگهداری و تعمیرات تجهیزات اطفاء حریق نیز با توجه به حساسیت منطقی آن‌ها در جلوگیری از بروز فاجعه و خسارات فراوان بسیار مورد توجه هستند. انجام بازرسی و تست‌های مربوطه بر روی سیستم، با استفاده از یک مبنای منظم، از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است.

در سیستم‌های اطفای حریق بر پایه آب، فواصل زمانی بین بازرسی‌ها ممکن است به دلیل آلوده بودن آب تغذیه، خورنده بودن آب و یا حتی به دلیل خورنده بودن محیط) به عنوان مثال: در نواحی با رطوبت بالا ( تغییر کند. همچنین ممکن است مرجع صاحب صلاحیت، در مواردی خواهان اضافه کردن آیتم‌هائی در مراحل بازرسی، تست و نگهداری و تعمیر سیستم باشد که می‌بایستی با در نظر گرفتن امکان انجام آن‌ها، صورت پذیرد.

از نکات حائز اهمیت اینکه هرگونه عملیات نگهداری و تعمیرات بر روی سیستم که مستلزم خارج کردن تمامی یا بخشی از سیستم تشخیص حریق (Detection) از سرویس است، ممکن است قابلیت‌های حفاظت از حریق مجموعه را حذف نموده و با چالش مواجه کند.

لذا پیش ازاین نوع تعمیرات، می‌بایست، مرجع صاحب صلاحیت (کارفرما) را مطلع نموده و پس از اخذ مجوز لازم و توجه کافی جهت استفاده از روش‌های دستی خاموش‌سازی حریق و به کارگیری گشتی‌های آتش نشانی در ناحیه‌ای که سیستم محافظت از حریق آن تحت تعمیر است، نسبت به اصلاح موارد اقدام شود.

نگهداری و تعمیرات تجهیزات، به ویژه تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق از جایگاه بخصوصی برخوردار بوده و برای پشتیبانی تأسیسات و ابنیه و همچنین سالن های تولیدی و غیرتولیدی، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. این امر باعث افزایش بازدهی ماشین آلات و سرمایه‌های ملی نیز می‌شود که اهمیت این مبحث در شرکت‌های تولیدی بزرگ، به خوبی خود را نشان می‌دهد.

در یک کلام، وجود یک سیستم نگهداری و تعمیرات ازآن جهت الزامی است که کنترل مستمر و اطلاع کامل از اوضاع و نحوۀ عملکرد واحدهای عملیاتی و تأسیساتی وابسته و سرویس‌های لازم را امکان پذیر می‌سازد.

چک لیست تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق

تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق به مجموعه فعالیت‌ها و اقداماتی که به منظور آماده‌به‌کارنگهداشتن تجهیزات در سطح قابل قبول از نظر عملیاتی (نگهداری) و یا بازگرداندن تجهیزات معیوب به چرخه استفاده و بهره‌برداری، اطلاق می‌شود و نتیجه موردانتظار از این اقدامات، ایجاد آمادگی، حفظ قابلیت عملیاتی، تداوم و استمرار عملیاتی تجهیزات برای شرایط تعریف شده خواهد بود.

در چک لیست تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق بازرسی، تست و انجام تعمیرات سیستم‌های اطفا حریق آبی (WET SYSTEM) براساس استانداردهای موردتأیید، انجام می شود.

تهیه و تنظیم چک لیست در حکم تأیید کیفیت پیش نیازهای انجام عملیات اجرایی می باشد، در شرایط عمومی پیمان مورد تأیید قرار گرفته است.

در چک لیست تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق به بررسی بازرسی سازه ، بازرسی گیج ها ، بازرسی اسپرینکلرها ، بازرسی لوله و اتصالات ، تجهیزات هشداردهنده ، بست‌ها و آویزها ، اتصالات آتش نشانی ، شیرهای کنترل ، هیدرولیک سیستم ، تست تاییدیه نصب ، اسپرینکلرها ، آچار اسپرینکلر ، آب مورد استفاده در سیستم و در نهایت شیرآلات می‌پردازند.

چک لیست تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق ATA 02191092076 (1)
چک لیست تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق ATA 02191092076 (2)

اهمیت عیب یابی و تعمیر بوستر پمپ ها در اهمیت و استفاده ی بالای بوستر پمپ و پمپ در مجموعه الکتروموتورها می باشد که امروزه خیلی از کارهای سنگین ما را که قبلاً نیازمند توجه دائم بود، به‌ راحتی و بالاترین دقت در خانه ها و کارخانه ها انجام می‌دهند.

در میان این پمپ‌های آب، بوستر پمپ‌ از محبوبیت خاصی بدلیل اندازه کوچیک، قیمت مقرون به صرفه و عملکرد مفید، برخوردار هستند. فناوری استفاده شده در ساخت بوستر پمپ‌ها ساده اما مفید است که موجب می‌شود که سالیان سال بدون هیچ ایرادی کار کنند و نیاز به تعمیر بوستر پمپ را به حداقل برسانند.

در روبه رو شما چک لیست تعمیرات نگهداری بوستر پمپ آتش نشانی که توسط سازمان NFPA منتشر شده است را مشاهده می‌فرمایید.

اما بعضی اوقات، به دلیل رعایت نکردن نحوه صحیح نگهداری از بوستر پمپ، این پمپ‌ها دچار مشکل می‌شوند. ممکن است نوسانات شدید ولتاژ هم به موتور صدمه وارد کنند و یا حتی آب وارد مخزن موتور شود و آن را بسوزاند. به طور کلی از پمپ آب در محیط‌‌های بسته و مرطوب استفاده می‌شود که به ندرت ترددی از آنجا صورت می‌گیرد.

به همین دلیل ممکن است که بوستر پمپ شما در طول زمان دچار ایراداتی شده باشد و شما متوجه آن نشدید و فقط زمانی که از کار افتاده، متوجه لزوم تعمیر بوستر پمپ شوید.

خوشبختانه تقریباً تمام قطعات یک بوستر پمپ قابل تعمیر و یا تعویض هستند و می‌توانید با سرویس بوستر پمپ به صورت منظم، به عمر آن بی‌افزایید. در تمامی این موارد بهتر است با رعایت اصول نگهداری از بروز مشکل پیشگیری کنید، اما اگر هم بوستر پمپ شما دچار مشکل شد لازم نیست نگران شوید، چون معمولاً مشکل، قابل حل است.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، علاوه بر قرارداد تعمیرات و نگهداری سیستم اطفا حریق منظم، باید با یک مهندس حرفه ای بوستر پمپ نیز تماس بگیرید:

  • ارتعاش بیش از حد از پمپ
  • صدای اضافی که توسط پمپ ایجاد می شود ( توجه داشته باشید که صدای اضافی پمپ را باید با در نظر گرفتن مدل پمپ بررسی کنید، پمپ های بزرگتر ممکن است سر و صدای بیشتری داشته باشند و لزوماً این سر و صدا به دلیل وجود ایراد فنی در آن نیست).
  • فشار کم آب
  • آب بدون فشار
  • زنگ زدگی یا تخریب در هر یک از قطعات پمپ
  • نشت از لوله یا واحد پمپ
  • افزایش غیر عادی در قبض های انرژی

قرارداد تعمیر و نگهداری آتش نشانی

برای دست یابی به پیشگیری ایجاد حریق و در صورت ایجاد آن برای جلوگیری از پیشرفت و ادامه سوختن، اجرای انواع مختلف سیستم اعلام و اطفای حریق در ساختمان های مختلف ضروریست، ولی مهم تر از آن آماده بودن این سیستم ها در زمان حریق و انجام وظایف محوله ی آنها در بزنگاه خطر می باشد. بنابراین پس از اجرای صحیح این سیستم ها نگهداری و تعمیرات دوره ای آنها، رسیدگی دوره ای به تجهیزات فاسد شدنی و آماده به کار بودن آنها از اهمیت بالای برخوردار می باشد.

همچنین شما می‌توانید از قیمت و قرارداد تعمیر و نگهداری آتش نشانی آگاه شوید.

قیمت تعمیرات نگهداری آتش نشانی

قیمت تعمیر و نگهداری آتش نشانی دو ساله توسط شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان بعنوان مشاور آتش نشانی و ارائه دهنده خدمات مشاور ، طراحی و نظارت و اجرای سیستم ایمنی و آتش نشانی در لینک روبرو منتشر شده است.

لیست قیمت خدمات تعمیر و نگهداری دو ساله در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ پس از بررسی و برآورد هزینه خدمات ارائه شده ، توسط انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های ایمنی و مهندسی حریق استان تهران ارائه شده است.

شایان ذکر است جهت دانلود سایر لیست قیمت خدمات از قسمت دانلودها » لیست قیمت اقدام نمائید.

تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق

نبود به موقع تعمیر و نگهداری سیستم اعلام حریق و درنتیجه معیوب‌ بودن آن و هشدارهای کاذب بسیار باعث می‌شود تا افراد، خود سیستم را خاموش کرده و از آن به‌عنوان یک سیستم ناکارآمد یاد کنند. تمامی تجهیزات الکترونیکی سیستم‌های حفاظت، ازجمله سیستم اعلام حریق، نیاز به تعمیرات و نگهداری سیستم ، بازدیدهای دوره‌ای و سرویس دارند و باید همواره از آماده‌ به‌ کار بودن آنها اطمینان حاصل کرد. از این‌رو، نصب یک سیستم اعلام حریق، شرط لازم جهت پیشگیری از گسترش آتش‌سوزی می‌باشد. اما شرط کافی نیست.

قرارداد مشاوره آتش نشانی

از مهم ترین ملزومات یک ساختمان برای نشان دادن هویت آن صدور شناسنامه است، اما لازم است که بدانید علاوه بر شناسنامه ساختمان تاییدیه اتش نشانی نیز برای ساختمان ها لازم و ضروری می باشد، دریافت این تاییدیه به معنای رعایت نکات ایمنی و قوانین و دستورالعمل های سازمان آتش نشانی در زمان ساخت و ساز است حال این سوال پیش می آید که برای دریافت این تاییدیه چه کاری باید انجام داد.

منظور از اخذ تاییدیه آتش نشانی رعایت ضوابط و دستورالعمل های صادره از سوی سازمان آتش نشانی است که می بایست کارفرما در زمان ساخت و ساز براساس این دستورالعمل ها عمل کند و ملزم به رعایت نکات لازم پیرو این قوانین و دستورالعمل های سازمان آتش نشانی می باشد.

برای دریافت نمونه قرارداد مشاوره آتش نشانی روی عکس روربه رو کلیک نمایید.

قیمت مشاوره آتش نشانی

قیمت مشاوره آتش نشانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در استان تهران توسط شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ، بعنوان مشاور آتش نشانی در این برگه ارائه شده است.

این لیست قیمت خدمات در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ پس از بررسی و برآورد هزینه خدمات ارائه شده از جمله مشاوره آتش نشانی توسط انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های ایمنی و مهندسی حریق استان تهران ارائه شده است.

یکی از مهم ترین اهداف سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ، بالا بردن آگاهی و دانش مردم جامعه در مورد ایمنی و نصب و اجرای صحیح سیستم های ایمنی در ساختمان ها است، از این رو این سازمان تمام تلاش خود در این زمینه به کار برده است تا با به کار گیری افرادی که در این زمینه از دانش- آگاهی و مهارت کافی برخوردارند به عنوان مشاوره ایمنی اتشنشانی استفاده کند.

مدرک NFPA 13

NFPA 13 استاندارد نصب سیستم‌های اسپرینکلر ، نوعی استاندارد صنعتی در مورد کلیه امور مربوط به سیستم های آبپاش یا اسپرینکلر است ، و نسخه اول آن بیش از یک قرن پیش در سال ۱۸۹۶ منتشر شد. البته توجه داشته باشید که دولت ها و مقامات شهری اغلب در کنار آن از استانداردهای بومی نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال ، سیستم های آتش نشانی در ایران همچنین باید با اصلاحات محلی مبحث ۱۳ ساختمان همراه با الزامات اضافی مندرج در آن را رعایت کنند.

استاندارد NFPA 13 حداقل الزامات طراحی و نصب سیستمهای اسپرینکلر آتش خودکار را بیان می کند. هدف این استاندارد فراهم کردن میزان قابل قبولی از محافظت جانی و مالی در برابر آتش از طریق استانداردسازی الزامات طراحی، نصب و آزمون سیستمهای اسپرینکلر میباشد که شامل سرویس آتشنشانی اختصاصی، سیستمهای لوله کشی بر اساس اصول مهندسی صدا، داده آزمون و تجربه میدانی است.

جناب آقای بهداد رضائی ( دارنده مدرک NFPA 13 و مدرک NFPA 72 از کشور امریکا بعنوان مشاور آتش نشانی ، متخصص محصولات آتش نشانی از جمله اعلام حریق بالاخص اعلام حریق آدرس پذیر ، اطفا حریق ،

درب ضد حریق

، کپسول آتش نشانی ، جعبه آتش نشانی ، بوستر پمپ آتش نشانی ، اسپرینکلر و شارژ کپسول آتش نشانی ) ، مدیر عامل شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان ، موفق به اخذ مدرک NFPA 13 ، معتبرترین مدرک بین المللی آتش نشانی در جهان با شرکت در آزمون سال ۲۰۲۱ شدند.

درباره ما

شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان (آتا) (مسئولیت محدود) در سال ۱۳۹۴ با همکاری گروهی از کارشناسان و متخصصین در زمینه‌های سازه، معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تأسیس گردید. این شرکت افتخار دارد که در گذشته، طرح‌‌‌‌ها و پروژه‌های متعددی را در اقصی نقاط کشور انجام داده است. مشاوره آتش نشانی ، طراحی، نظارت و اجرای سیستم اعلام حریق و اطفا حریق ، تاسیسات حرارتی و برودتی از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت بوده است.

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر مطالب پیشنهادی

keyboard_arrow_up