اخذ مدرک NFPA 13 توسط مدیر عامل آبادگستر تاسیسات ایرانیان

نگارنده:

(1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 StarsLoading...)

تاریخ نگارش:

بازبینی:

اخذ مدرک NFPA 13

متن خبر

جناب آقای بهداد رضائی ، مدیر عامل شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان ، موفق به اخذ مدرک NFPA 13 ، معتبرترین مدرک بین المللی آتش نشانی در جهان با شرکت در آزمون سال ۲۰۲۱ شدند.

این استاندارد جزو فهرست استانداردهای NFPA سازمان حفاظت از حریق آمریکا و در زمینه سیستم های آبپاش یا اسپرینکلر می باشد.

استاندارد Edition 2007 Standard for the of Sprinkler Systems NFPA 13 استاندارد نصب سیستم‌های اسپرینکلر ویرایش ۲۰۰۷ جهت مطالعه بیشتر نیز قابل دستیابی است.

انجمن NFPA

انجمن ملی آتش نشانی امریکا American National Fire Protection Association یا به اختصار ” NFPA ” یک شواری صنفی در امریکا است که استانداردها و نظام نامه های خصوصی و انحصاری (کپی رایت شده) مربوطه را جهت استفاده کلیه دولت های محلی امریکا وضع می نماید.

این اتحادیه در سال ۱۸۹۶ توسط گروهی از شرکت های بیمه شکل گرفت. طبق گزارش ها این اتحادیه اکنون بیش از ۹۰۰۰۰ عضور دارد.

استانداردهای NFPA

در مورد این استاندارد ها می توان گفت که تا به امروز هر نکته ای که به هر نحوی در زمینه سیستم های ایمنی و آتش نشانی امکان ایجاد خطر داشته باشد توسط انجمن NFPA استاندارد سازی شده است و این استانداردها بر اساس شماره کد گذاری شده است.

این انجمن دارای استانداردهای مختلفی در حوزه اعلام و اطفاء حریق می باشد که تعدادی از آنها استاندارهای عمومی این حوزه می باشد و تعدادی نیز به صورت اختصاصی برای حوزه فناوری اطلاعات تولید شده اند.

استاندارد NFPA سازمان حفاظت از حریق آمریکا در مقایسه با سایر استانداردهای بین المللی آتش نشانی، ارجعیت دارند و تمام سازمانهای مشابه نیز به استانداردهای آن احترام می گذارند و به عنوان یک مرجع می شناسند.

در استاندارد NFPA سازمان حفاظت از حریق آمریکا با مسائلی همچون پمپ های آتش نشانی، سیستم های اسپرینکلر ، لوله کشی سیستم های مقابله با آتش، دستورات ایمنی ، انواع سیستم های خاموش کننده ، دستورالعمل کار با مایعات قابل اشتعال و بسیاری مطالب دیگر پوشش داده می شود.

یکی از مهمترین این استانداردها ، استاندارد Standard for the of Sprinkler Systems NFPA 13 استاندارد نصب سیستم‌های اسپرینکلر نامیده شده است.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

استاندارد NFPA 13

انجمن حفاظت از حریق NFPA سه استاندارد را برای محافظت ساختمان ها توسط اسپرینکلر ایجاد نموده است.
در ۱۸ و ۱۹ مارس ۱۸۹۶ گروهی از متخصصان برای بحث و گفتگو در خصوص آب ، آتش و اسپرینکلر در شهر نیویورک دور هم جمع شدند. بحث و گفتگو در این کنفرانس منجر به مجموعه‌ای از قوانین نصب به نام “Report of Committee on Automatic Sprinkler Protection.”
گردید. که امروزه آن را به عنوان استاندارد نصب سیستم اسپرینکلر یا NFPA 13 می شناسیم.

در این جلسه در ماده یک نام کمیته به انجمن حفاظت از حریق NFPA تبدیل شد و به صورت رسمی آغاز فعالیت NFPA آغاز شد.

استاندارد NFPA 13 به عنوان جامع ترین راهنمای نصب سیستم های اسپرینکلر شناخته می شود. اسپرینکلر ها می توانند حدود ۸۰ درصد احتمال مرگ در خانه بر اثر آتش سوزی را کاهش دهند.

امروزه سه استاندارد در خصوص اسپرینکلر وجود دارد:

  • NFPA 13
  • NFPA 13D
  • NFPA 13R

استاندارد مرجع NFPA 13 در خصوص نصب اسپرینکلر می باشد و NFPA 13 D در خصوص نصب اسپرینکلر در خانه های یک الی دو خانواری و خانه های شرکتی پیش ساخته و NFPA 13 R در خصوص نصب اسپرینکلر در ساختمان های مسکونی کم ارتفاع یا کمتر از ۴ طبقه می باشد.

انجمن حفاظت از حریق برای این که بتواند نصب سیستم اسپرینکلر در ساختمانهای کم ارتفاع و خانه های یک الی دو خانواری را ترویج دهد استانداردهای NFPA 13 R, NFPA 13D را با هدف اینکه نسبت به سایر تصرفات الزامات ملایم تر و متناسب تری را داشته باشد تدوین نموده است.

Standard for the of Sprinkler Systems NFPA 13 استاندارد نصب سیستم‌های اسپرینکلر نوعی استاندارد صنعتی در مورد کلیه امور مربوط به سیستم های آبپاش یا اسپرینکلر است ، و نسخه اول آن بیش از یک قرن پیش در سال ۱۸۹۶ منتشر شد. البته توجه داشته باشید که دولت ها و مقامات شهری اغلب در کنار آن از استانداردهای بومی نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال ، سیستم های آتش نشانی در ایران همچنین باید با اصلاحات محلی مبحث ۱۳ ساختمان همراه با الزامات اضافی مندرج در آن را رعایت کنند.

استاندارد NFPA 13 حداقل الزامات طراحی و نصب سیستمهای اسپرینکلر آتش خودکار را بیان می کند. هدف این استاندارد فراهم کردن میزان قابل قبولی از محافظت جانی و مالی در برابر آتش از طریق استانداردسازی الزامات طراحی، نصب و آزمون سیستمهای اسپرینکلر میباشد که شامل سرویس آتشنشانی اختصاصی، سیستمهای لوله کشی بر اساس اصول مهندسی صدا، داده آزمون و تجربه میدانی است.

Standard for the of Sprinkler Systems NFPA 13 استاندارد نصب سیستم‌های اسپرینکلر باید برای موارد زیربه کار رود:

  • مشخصه و کافی بودن منابع آب
  • اسپرینکلرها
  • اتصالات
  • لوله کشی
  • شیرآلات
  • همه مواد و لوازم جانبی شامل نصب لوله های اصلی سرویس آتشنشانی

استفاده از این استاندارد برای کلیه مهندسان ، پیمانکاران و مشاوران این حوزه توصیه می شود.

قوانین کلی نصب اسپرینکلر

•    در سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی (اسپرینکلر) تنها مجاز به نصب اسپرینکلرهای نو و سالم هستید.

•    در صورتیکه به هر دلیلی یک اسپرینکلر از سیستم خارج شود نباید مجدد آن اسپرینکلر در سیستم نصب گردد.

•    اسپرینکلرها و سایر تجهیزات اعلام و اطفاء حریق حتماً باید مورد تایید سازمان آتش نشانی و دارای تاییدیه باشند.

•    تمامی تجهیزات نصب شده در سیستم باید قابلیت تحمل حداکثر فشار کاری سیستم، که در معرض آن قرار می گیرند را داشته باشند و این فشار برای اجزای نصب شده روی زمین و زیر زمین به ترتیب نباید کمتر از ۱۷۵psi (1.12bar) و ۱۵۰psi (4.10bar) باشند.

•    تمامی اجزاء مورد استفاده در این سیستم ها باید فهرست شده و دارای استاندارد باشند.

•    زمان نصب اسپرینکلرهای هر سیستم، آبپاش باید به یک شیر کنترل با دسترسی مناسب مجهز شود. جایگاه نصب شیر باید طوری انتخاب شود که کلیه منابع خودکار تأمین آب را کنترل کند.

•    هر سیستم اسپرینکلر باید برای شناسایی و هشدار مجهز به جریان مناسب باشد. تا در صورت فعال شدن سیستم بتواند افراد داخل ساختمان را آگاه کند. این دستگاه ها می توانند به صورت آلارم مکانیکی (مانند آلارم موتور آبی) و آلارم الکتریکی (سیستم اعلام حریق) کار کنند. با استفاده از پرشر سوئیچ که عملکرد آن فقط به تغییرات فشار بستگی دارد، به صورت مستقیم مجاز به تشخیص جریان و ارسال سیگنال به سیستم اعلام حریق نیست.

•    هنگام نصب آبپاش، هر سیستم اسپرینکلر باید به طور صحیح توسط اتصال آتش نشانی (شیر سیامی) تغذیه شود.

•    جهت تخلیه آب سیستم در مواقع ضروری باید شیر تخلیه بر روی سیستم اسپرینکلر (Fire Sprinkler) نصب شود.

•    در صورت طراحی و اجرای رایزر مشترک (سیستم آبپاش و سیستم لوله ایستاده) در هر شاخه از سیستم باید به ترتیب شیر کنترل، شیر یک طرفه، فلوسوئیچ و شیر تست و تخلیه نصب شود.

•    در ساختمان هایی که زیر بنای آنها بیش از ۴۸۳۰ متر مربع و یا ارتفاع آنها بیش از ۲۳ متر باشد، بایستی در هر طبقه بر روی انشعاب سیستم به ترتیب شیر کنترل، شیر یک طرفه، شیر تست و تخلیه نصب شود. در غیر این صورت نصب فقط تعدادی از موارد ذکر شده کافی است.

•    در ابتدای رایزر سیستم آبپاش باید شیر کنترل، درجه فشار سنج، شیر تخلیه اصلی و وسایل تشخیص و هشدار جریان آب (فلوسوئیچ یا مکانیزم خاص تشخیص جریان توسط فشار سنج) نصب شود. در ساختمان های گروه S3 در زمان عملکرد سیستم، علاوه بر ارسال سیگنال هشدار به سیستم اعلام حریق، باید آلارم هشدار مکانیکی نیز به صدا درآید.

•    شیرهای کنترل سیستم اسپرینکلر برای ساختمان های S2و S3 جهت اطمینان از باز بودن آنها باید کنترل شوند. در صورت بسته بودن باید سیگنال خطایی را به سیستم اعلام حریق ارسال کند.

•    در ساختمان های گروه S2 و S3 لوازم جانبی شیر خاموش کن در ابتدای خط سیستم آبپاش باید به یک نشانگر مجهز شود و توانایی ارسال سیگنال نظارت را داشته باشد.

•    جهت بهره برداری بهینه از سیستم اسپرینکلر و همچنین ارسال پیام هشدار به سیستم اعلام حریق ساختمان، توصیه می شود از یک سوپاپ هشدار دهنده یک طرفه در ابتدای رایزر اسپرینکلر، در هر زون استفاده شود. از این وسیله می توان به عنوان یک بسته شامل مکانیزم فشارسنج، شیر تخلیه و زنگ مکانیکی استفاده کرد. در این حالت دیگر نیازی به نصب فشارسنج جداگانه، فلوسوئیچ، شیرتخلیه و زنگ مکانیکی در ابتدای رایزر نیست.

•    شیرهای یک طرفه باید مطابق مشخصات فنی خاص آنها در یک مکان عمودی یا افقی نصب شوند.

•    اگر مخزن آب ساختمان و آب آتش نشانی یکی باشد، باید از شیر دوتایی یک طرفه استفاده کرد تا از برگشت آب شبکه آتش نشانی به مخزن، بین مخزن و لوله مکش جلوگیری شود.

•    برای آزمایش عملکرد اجزاء سیستم، مانند: پمپ ها و آلارم های مخصوص جریان آب، باید از انشعاب های بازرسی (شیرهای تست و تخلیه) استفاده شود. اندازه لوله این شاخه باید حداقل ۱ اینچ و دهانه آنها باید برابر با کوچکترین اندازه آبپاش سیستم باشد.

•    شیرها، مانومترها، فشارشکن و لوازم جانبی سیستم آبپاش خط اول باید همیشه برای تست عملکرد، بازرسی، آزمایش و نگهداری در دسترس باشند.

•    لوازم هشدار جریان آب باید برای عملکرد خاص خود فهرست شده باشند و طوری ساخته و نصب شوند که هر جریان آب مساوی یا بزرگتر از آنچه که از طریق آبپاش اتوماتیک عبور می کند با کمترین ضریب K نصب شده روی سیستم شناسایی و زنگ خطر در طول شروع تا ۵ دقیقه پس از شروع جریان و تا زمان توقف جریان ادامه پیدا کند.

•    حداقل و حداکثر فشار مجاز سیستم اسپرینکر به ترتیب ۰.۵ bar (7psi) و ۱۲.۱bar (175psi) است. در قسمت هایی از سیستم که فشار از حد مجاز بیشتر باشد و یا شرایط طراحی اولیه را تحت تاثیر قرار دهد، باید از ادوات تنظیم فشار مناسب استفاده شود.

•    درجه های فشار سنج باید در دو طرف ورودی و خروجی هر شیر تنظیم فشار نصب شود.

•    در صورتی که لوله های اسپرینکلر که دارای آب هستند از مکان هایی عبور کنند که احتمال یخ زدگی آب در آن نواحی وجود داشته باشد، این لوله ها باید در برابر یخ زدگی محافظت شوند. این محافظت باید به گونه ای باشد که یا سیستم به صورت خشک اجرا شود و یا دمای آب همیشه بین ۹/۴۸-۴ درجه سانتی گراد باشد.

•    در هر ساختمانی که تحت پوشش سیستم اسپرینکلر است، تعدادی از آبپاش ها باید در انبار نگهداری شوند تا در زمان کار و یا خرابی آسپرینکلر ها سریعاً جایگزین شوند. آبپاش های ذخیره سازی باید در محلی با شرایط نگهداری زیر ۳۸ درجه سانتی گراد نگهداری شوند.

مدرک NFPA 13

جناب آقای بهداد رضائی ( دارنده مدرک NFPA 13 و مدرک NFPA 72 از کشور امریکا بعنوان مشاور آتش نشانی ، متخصص محصولات آتش نشانی از جمله اعلام حریق بالاخص اعلام حریق آدرس پذیر ، اطفا حریق ، درب ضد حریق ، کپسول آتش نشانی ، جعبه آتش نشانی ، بوستر پمپ آتش نشانی ، اسپرینکلر و شارژ کپسول آتش نشانی ) ، مدیر عامل شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان ، موفق به اخذ مدرک NFPA 13 ، معتبرترین مدرک بین المللی آتش نشانی در جهان با شرکت در آزمون سال ۲۰۲۱ شدند.

مدرک NFPA 72

همچنین مدیر عامل محترم شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان ، موفق به اخذ مدرک NFPA 72 ، معتبرترین مدرک بین المللی آتش نشانی در جهان با شرکت در آزمون سال ۲۰۲۱ شدند.

در استاندارد NFPA سازمان حفاظت از حریق آمریکا با مسائلی همچون پمپ های آتش نشانی، سیستم های اسپرینکلر ، لوله کشی سیستم های مقابله با آتش، دستورات ایمنی ، انواع سیستم های خاموش کننده ، دستورالعمل کار با مایعات قابل اشتعال و بسیاری مطالب دیگر پوشش داده می شود.

بنابراین موضوع مدیر عامل محترم شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان NFPA 72 را که مربوط به سیستم های اعلام حریق می‌باشد را اخذ نموده است.

کلمات کلیدی: اخذ مدرک NFPA 13

اخذ مدرک NFPA 13 ❤️ اخذ مدرک NFPA 13 ✔️ اخذ مدرک NFPA 13 🥇 اخذ مدرک NFPA 13 🧯 اخذ مدرک NFPA 13

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سایر اخبار

keyboard_arrow_up