یکی از دستگاه های طراحی شده برای مقابله با آتش، توپ اطفا حریق هست. این شیوه اطفا حریق سال های بسیار دور مورد استفاده قرار می گرفته که کم کم با آمدن شیوه های جدید اطفاء از دور خارج شده است، اما اخیراً توپ اطفا حریق دوباره و این بار با طراحی های جدید در سراسر آمریکای شمالی محبوب خاص و عام شده اند.

توپ اطفا حریق با کیفیت بالایی ارائه شده اند و در طراحی جدید آن ها مزایای زیادی وجود دارد. توپ اطفا حریق های مختلف نقش مهمی را در سیستم های ایمنی ساختمان های مسکونی و تجاری ایفا می کنند.

به همین منظور در این مقاله می خواهیم در مورد توپ اطفا حریق مطالبی را مطرح کنیم.

توپ اطفا حریق

توپ اطفای حریق یا توپ آتش در مقابل حرارت شدید و شعله های آتش واکنش سریع انجام می دهند. باعث می شوند که محرک های درون محفظه درآن واحد عکس العمل نشان داده و مواد خاموش کننده بر روی آتش پخش شوند تا آتش اطفا شود. در این توپ اطفا حریق ها از ماده شیمیایی مونو آمونیو مفسفات به عنوان یک جایگزین غیرسمی برای خاموش کردن آتش های کلاس A، B یا C، بدون مداخله انسان استفاده می شود.

این وسایل ایمنی معمولاً در لفاف هایی با رنگ روشن بسته بندی شده و مورد استفاده قرارمی گیرند. برای کسانی که از این وسایل استفاده می کنند علائم هشدار دهنده و اخطارهای لازم نوشته و توضیح داده شده است.

تاریخچه توپ اطفا حریق

اگر نیم نگاهی به حوادث آتش سوزی در قرن نوزدهم بیاندازیم، می بینیم یکی از شیوه های خاموش کردن آتش در آن زمان استفاده از توپ اطفا حریق بوده است. توپ آتش نشانی حاوی مواد خاموش کننده آتش بودند که در مواجه با آتش عکس العمل نشان می دادند.

اما این روش اطفاء حریق به تدریج از مد افتاد و روش هایجدید ابداع شد؛ اما خبر جدید این است که توپ های فراموش شده، اخیراً با تغییرات اساسی دوباره به صنعت بازگشته اند. این بازگشتی دوباره است البته باید گفت که توپ اطفا حریق امروزی دیگر از شیشه ساخته نمی شوند. توپ اطفاء حریق های جدید پوششی از فوم دارند که در pvc پیچیده شده است.

کاربرد توپ اطفا حریق

مدل های مختلف با عملکردهای متفاوتی از توپ اطفا حریق وجود دارد اما اساس کار همه یکی است. به واقع در یک توپ اطفا حریق ،یک نوار فعال یا ماشه در داخل پوشش بیرونی توپ تعبیه شده است که به طور ایمن عامل خاموش کننده آتش را در توپ نگه می دارد.

وقتی که آشکارساز یا ماشه به مدت چند ثانیه در معرض شعله های آتش قرار می گیرد، پوشش توپ باز شده و مواد پراکنده می شوند و به منظور اطفا، یک ابر از پودر شیمیایی در مجاورت آتش آن را در بر می گیرد.

یک توپ اطفا حریق معمولاً می تواند شعله های آتش را در یک منطقه با شعاع 4 یا 5 متر خاموش کند. این توپ ها هشدار های شنیداری هم دارند که به وسیله ی آن به افراد نزدیک آتش سوزی اعلام خطر می کنند.

این دستگاه ها به سه روش مختلف به عنوان حفاظت منفعل بدون دخالت انسان عمل می کنند:

  1. تشخیص شعله :فعال شدن زمانی اتفاق می افتد که گرما یا شعله ها توسط ماشه حساس شوند.
  2. زنگ هشدار : صدای بلند هشدار همان صدایی است که به افراد نزدیک آتش اعلام می کند که در خطر هستند.
  3. خاموش کننده آتش : عامل شیمیایی خشک که واکنشی سریع و مؤثر به شعله های آتش در نشان می دهد و آن را خاموش می کند.

مزایای توپ اطفا حریق

توپ اطفا حریق منحصر به فردند و اغلب در آتش سوزی های معمولی به منظور ارائه حفاظت و پوشش بیشتر در خانه ها و دفاتر مورد استفاده قرار می گیرند.
نگهداری این وسیله ی اطفا حریق آسان است، احتیاجی به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد و می توان به مدت پنج سال به آن اعتماد کرد.

  • پوشش قابل اعتمادی را ارئه می دهند:
  1. این توپ ها پوشش قابل اعتمادی را به شما قبل از جایگزینی ارائه می دهند.
  2. توپ اطفا حریق قدیمی باید دقت کنید تا برای نگهداری آن ها مجبور به صرف هزینه های کلان نشوید.
  3. توپ اطفا حریق در حالت های فعال و غیرفعال کار می کنند پس همیشه باید دقت کنید.
  4. این توپ ها معمولاً روی دیوارهای ساختمان نصب می شوند.
  5. در هنگام آتش سوزی باید آن ها را برداشته و درون آتش پرتاب کرد.
  6. همچنین می توتن آن ها را غلط داد تا عمل کنند و آتش اطفا شود.
  • انعطاف پذیر هستند و کاربری آسانی دارند:

انعطاف پذیری و سهولت استفاده، توپ اطفا حریق را به صورت یک وسیله ی کارا و انتخابی عاقلانه برای خانه های مسکونی تبدیل کرده است. اگرچه این وسیله به طور معمول برای خاموش کردن آتش سوزی های کلاس B توصیه نمی شود، هنوز هم می توان برای حفاظت غیرفعال در مناطقی که خطر آتش سوزی کلاس B هم وجود دارد، آن ها را نصب کرد.

  • خطری برای سلامتی ندارد:
  1. هنگامی که این وسیله فعال می شود، نگران سلامتی خود نباشید.
  2. مواد شیمیایی خشک داخل آن غیر سمی بوده و برای انسان ها و حیوانات هیچ خطری ندارند.
  3. می توان آن ها را درون آتش های بزرگ پرتاب کرد تا جلوی گسترش آن ها را گرفته شود.
  4. تبدیل کردن آتش های بزرگ تر را به کوچک تر با پخش کردن مواد خاموش کننده
  • برای مدیریت حریق مناسب است:
  1. شما با بهره گیری از این وسیله می توانید حریق را مدیریت کنید.
  2. مدل های تاریخ مصرف گذشته آن ها را می توان با اعمال تغییرات جزئی دوباره استفاده کرد.
  3. مونو آمونیوم فسفات به کار رفته در آن را می توان با آب ترکیب و به کود کشاورزی تبدیل کرد.
  • به محیط زیست آسیب نمی رساند:

این وسیله خطری برای محیط زیست ندارد و حتی پلاستیک و فوم آن را هم می توان بازیافت کرد. چیزی تابه حال به عنوان جایگزین برای این دستگاه توپ اطفا حریق استاندارد در نظر گرفته نشده و کماکان می توان برای اطمینان از حفاظت بیشتر و ایمنی در مقابل آتش های شعله ور از آن استفاده کرد.

نصب توپ اطفا حریق

گوی اطفا حریق دارای پایه نگهدارنده است که می‌توان آن را در هر مکانی نصب کرد. حتی می‌توانید پایه نگهدارنده توپ ضد حریق را روی دیوار نصب کنید. جهت افزایش کارایی این محصول بهتر است آن را در فاصله‌ای حدود نیم متر از سطح زمین نصب کنید.

قیمت توپ اطفا حریق

قیمت توپ های اطفا حریق در سایت های مختلف ممکن است متفاوت باشد. توپ های اطفا حریقی که در سایت آبادگستر تاسیسات ایرانیان به فروش می رسد به صورت اتوماتیک و در 5 ثانیه اولی که با دمای 70 درجه سانتی گراد تماس داشته باشند فعال می شوند. همچنین این توپ ها حاوی پودر هایی هستند که می بایست روی آتش پخش شوند بنابراین نیازی به نزدیک شدن به آتش نداریم.

این توپ ها دارای پایه هایی برای نصب روی دیوار هستند و پیشنهاد ما به شما این است که این توپ ها در ارتفاع سی سانتی از مکان هایی که احتمال ایجاد آتش سوزی در آن ها وجود دارد نصب شوند. توپ طفا حریق قادر است تا فضای 9 متر مکعب را پوشش دهد و قبل از انتشار آن از آتش سوزی جلوگیری کند.

توپ اطفا حریق ایرانی

خوشبختانه این محصول از سال 1398 در ایران هم ساخته می‌شود و نسبت به نمونه‌های خارجی قیمت به صرفه تری دارد. توپ اطفا حریق ایرانی علاوه بر قیمت مناسب کیفیت بالایی دارد. اما برای اطلاع از قیمت دقیق آن و خرید توپ اطفا حریق باید فروشنده این تجهیزات را دنبال کنید تا از قیمت به روز آن اطلاع پیدا کنید.

برای نمونه از برندهای موجود تولید کنده توپ اطفا حریق ایرانی میتوان به توپ اطفا حریق HE اشاره کرد.

کاتالوگ توپ اطفا حریق

جهت دانلود کاتالوگ توپ اطفا حریق ، بر روی شکل روبرو کلیک نمائید.

آیکون دانلود کاتالوگ

ویدئو های مرتبط با اطفا حریق

ضوابط اطفا حریق

ضوابط طراحی و اجرای اطفا حریق ، در سه بخش ضوابط ایمنی معماری، ضوابط ایمنی تأسیسات مکانیکی و ضوابط ایمنی تأسیسات الکتریکی گردآوری شده است.

ضوابط اطفا حریق شامل ضوابط مرتبط با شبکه های آتشنشانی که مشتمل بر مخزن آب، پمپ های آب، لوله کشیو اتصالات و جعبه های آب آتش نشانی در پارکینگ ها و طبقات و همچنین شبکه های بارنده یا اسپرینکلر که به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های حفاظت ساختمان در مقابل حریق شناخته میشود، منتشر میشود.

از مهم ترین بخش های فایل

ضوابط اطفا حریق

می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الزامات نصب و اجرا اسپرینکلر ها
دسته بندی ساختمان ها و سیستم ها
قوانین کلی نصب اسپرینکلر ها

برای اطلاعات بیشتر و تکمیلی در خصوص ضوابط اطفا حریق به صفحه رو به رو مراجعه فرمایید.

درباره ما

شرکت آبادگستر تاسیسات ایرانیان (آتا) (مسئولیت محدود) در سال 1394 با همكاري گروهي از كارشناسان و متخصصين در زمينه‌هاي سازه، معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تأسيس گرديد. اين شرکت افتخار دارد كه در گذشته، طرح‌‌‌‌ها و پروژه‌هاي متعددي را در اقصي نقاط كشور انجام داده است. مشاوره آتش نشانی ، طراحی، نظارت و اجرای سیستم اعلام حریق و اطفا حریق ، تاسیسات حرارتی و برودتی از جمله فعاليت‌هاي مهم اين شركت بوده است.

مهمترین مشتریان ما

مهمترین مشتریان ما که در پروژه‌های آن‌ها به توفیق خدمت نائل آمدیم به شرح ذیل می‌باشند:

توجه: کارشناسان و مشاورین شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان ( مشاور، طراح، ناظر و مجری مورد تایید سازمان آتش نشانی ) با شماره تماس ☎️ ۹۱۰۹۲۰۷۶-۰۲۱ داخلی ۱۰۵ یا ۱۲۵ و یا شماره 📱 ۰۹۳۹۹۶۰۳۸۰۰ همواره آماده ارائه مشاوره رایگان 🥇 و پاسخگوئی به سوالات شما همراهان گرامی می‌باشند.

شایان ذکر است شما می‌توانید با ارائه نظرات سازنده خود در بخش نظرات و یا از طریق ارسال به آدرس پست الکترونیکی info@atapars.com ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب منتشر شده یاری فرمائید. استفاده از این مطلب با ذکر نام شرکت فنی و مهندسی آبادگستر تاسیسات ایرانیان و یا آدرس سایت www.atapars.com بلامانع می‌باشد.

keyboard_arrow_up